انواع کفپوش،پارکت،لمینت به چه صورت هستند؟

با توجه به پیشرفت در هنر معماری و دکوراسیون داخلی و خارجی ساختمانها،هر روز شاهد به وجود آمدن وسایل ساخت و ساز جدید در ساختمان سازی هستیم مخصوصا در زیبا سازی آنها.کفپوش هم در کنار انواع کاغذ دیواری ها در دکوراسیون ها مورد استفاده قرار میگیرند.به طور کلی کفپوش لایه پوشاننده کف ساختمان یا هر مکان دیگری میباشد و شامل انواع کفپوش پارکت،لمینت و اپوکسی و….میشود.کفپوشها در شاخه ای از صنعت به نام کف سازی کاربرد دارند.قبل از انتخاب نوع کفپوش مناسب با توجه به سلیقه خودتان و هارمونی بودن با وسایل محل باید کاربری آنرانیز در نظر بگیرید به این صورت که اگر بخواهید برای آشپزخانه کفپوش انتخاب کنید،حتما باید کفپوش ضدآب باشد.میتوان برای تغییر دکوراسیون محل کاملا کفپوش را بدون هیچگونه آثاری برداشت همانند لمینت و گاهی از نوعی از کفپوش استفاده کنیم که زیبایی و دوام بالایی داشته باشد.

پارکت

برای ایجاد تمایز و اثر گذاری در دکوراسیون خانه، اولین مرحله کفپوش منزل است. برای انتخاب کفپوش مناسب توجه به جزﺋیات زیادی وجود دارد از جمله رنگ ،عرض ،جنس و بافت، که باید قبل از انتخاب مد نظر قرار بگیرد. به این صورت که باید بدانیم که از چه جنس پارکت در کدام قسمت و تا چه مدت، استفاده خواهیم داشت زیرا دانستن زمان تعویض پارکت در آینده، برای انتخاب درست اهمیت ویژه ای دارد. شما باید از بین معیارهای زیادی همانند بافت، دوام، عایق گرما بودن، ظاهر یا عایق صدا بودن، ویژگی‌هایی را که برای شما اهمیت دارند را تعیین کنید و پارکت مد نظر را انتخاب کنید. انتخاب یک پارکت خاص اهمیت ویژه ای دارد زیرا تفاوت زیادی با انتخاب یک فرش دارد زیرا فرش را میتوان راحت عوض کرد اما پارکت را حداقل یک یا دو سال بعد میتوان تعویض نمود.

لمینت

نوعی کفپوش در انواع کفپوش، پارکت و لمینت است که برای پوشاندن پذیرایی ،آشپزخانه، سایر قسمتهای ساختمان و مراکز اداری و تجاری مورد استفاده قرار میگیرد. رنگبندی محدودی دارد و برای دکوراسیون و مدلهای کابینت و سایر قسمتهای پذیرایی انتخاب میشود.به لمینت گاهی به اشتباه پارکت هم گفته میشود. لمینت ها توسط چسب چسبانده نمیشوند بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک (Clic) گفته می‌شود و دور تا دور لمینت‌ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می‌شوند. افزایش سطح کار ، باعث بیشتر شدن وزن لمینت‌های درهم قفل شده می‌شود و همین وزن، یکی از عوامل نگهدارنده لمینت‌ها برروی کف بدون استفاده از چسب می‌باشد. عدم استفاده ازچسب در نصب لمینت باعث میشود که به کف اتاق صدمه نرسد برای مثال اگر کف اتاق سنگفرش باشد وروی آن لمینت نصب شود اگر بخواهیم بعد از مدتی لمینت راعوض کنیم بدون کوچکترین آسیبی امکان پذیر است.

مزایای لمینت

1)نصب سریع لمینت،کف یک خانه را یک روزه میشود با لمینت پوشاند چون لمینت مانند پازل است و نیاز به ملات ندارد و کثیفی نیزبعدنصب ندارد.2)نصب آسان لمینت،حتی نیاز به فرد ماهر هم ندارد زیرا اگر کف صاف و بی نقص باشد لمینت با انعطاف پذیری راحت نصب میگردد.3)قابلیت کندن سریع وآسان لمینت،چون بدون چسب نصب میشود وبرای جدا کردن تنها کافیست قرنیزها جدا شوند تا بقیه نیز کنده شوند.4)دوام لمینت،حتی متریالهای طبیعی نیز مشکل دوام دارند. مثلا پارکت بی نقص امکان دارد تاب بردارد و یا سنگ ترک بخاید.5)قابلیت ارتجاعی بودن لمینت،زیرا جنس لمینت از فیبر فشرده است به عنوان مثال اگرلیوان شیشه ای روی آن بیوفتد سالم میماند.6)تعمیرات ونظافت آسان لمینت، استفاده از پارچه مرطوب بهترین روش نظافت آن میباشد.7)ظاهر زیبای لمینت،ظاهر لمینت های جدید طبیعی تر و زیباتر شده اند.

پارکت و لمینت

پارکت و لمنیت از انواع کفپوشها هستند. تفاوتهای اصلی این کفپوش در بخش مربوط به هر کدام از آنها به تفضیل توضیح داده شده است.

در اینجا تنها یک اشاره کوچک به این موارد خواهیم داشت.

پارکت ها کفپوشهایی هستند که از جنس چوب هستند. قطعات کوچک چوب با دقت در کنار هم چیده می شوند و کل سطح را می پوشانند. این کفپوشها در گذشته بیشتر استفاده می شدند. ولی به دلیل گرانی چوب و همچنین پیشرفت تکنولوژی و جایگزین های ارزانتر در حال منسوخ شدن هستند.

لمینت ها انواعی از کفپوشها هستند که از جنس پودر چوب فشرده (مثل ام دی اف) هستند  و روی انها یک لایه لمینت به منظور بالابردن استحکام، دوام و زیبایی اضافه می شود.

پارکت چوبی بهتر است یا لمینت

برخی کارشناسان معتقدند که لمینت از جوانب مختلف کیفیت کمتری در مقایسه با پارکت چوبی برخوردار میباشد. از جمله مساﺋل لمینت میتوان به1)عدم قابلیت ترمیم پذیری لمینت اشاره کرد که برای افرادی که قصد بازسازی کفپوش خود را دارند گزینه مناسبی نیست و عموما لمینت شامل یک لایه میباشد که درطول زمان در حال تجزیه و فرسوده شدن است.2)لمینت متریالی طبیعی نیست اگر از آن دسته از افراد هستید که خواهان خرید جنس طبیعی یا همان اصل هستید لمینت گزینه مناسبی نیست.3)سختی، متاسفانه سطح لمینت راحتی و نرمی لازم را نخواهد داشت.4) دوام کم،طول عمر لمینت زیاد نیست و حتی اگربا گارانتی همراه باشد مدت آن کوتاه است.5)لمینت حاوی ترکیبات شیمیایی خطرناک است که برای محیط زیست مناسب نمیباشد .6)لغزنده بودن لمینت در مقایسه با پارکت چوبی.

پارکت یا سرامیک ؟

چوب از گرمای بی نظیری برخوردار است و اما سرامیک نیز با توجه به سردی فیزیکی مضرات بیشماری دارد. راه رفتن و نشستن کودکان روی سطح سرد سرامیک مضراتی بر روی رشد اندامها و مفاصلشان دارد. اگر جسم سنگینی بر روی سطح سرامیک انداخته شود به دلیل بافت شکننده آن، امکان شکستن آن وجود دارد که چوب این نقص را ندارد. طول عمر سرامیک کوتاه است اما چوب بیشتر از 50 سال مورد استفاده قرار میگیرد و میتوان آنرا با سمباده و روغن زدن همانند روز اول بدون هیچ تغییری در کیفیت و شکل احیا کرد در حالی که اگر سرامیک دچار ترک خوردگی یا خراشیدگی شود امکان ترمیم وجود ندارد. پارکت چوبی در میان انواع کفپوش،پارکت و لمینت محصولی طبیعی است که در طبیعت تجدید پذیر و قابل تجزیه است بنابراین به طبیعت آسیبی وارد نمیکند اما سرامیک این ویژگی را ندارد.

نتیجه ؟

با توجه به معرفی هایی که از تعدادی از کفپوشها و حتی معایبی که از آنها اراﺋه شد شما خوانندگان محترم شناخت نسبی راجع به آنها پیدا کرده اید که هم آنرا بشناسید و هم بتوانید طبق سلیقه و خواسته خود از بین آنها انتخاب کنید. میتوانید کفپوش مورد انتخابتان را با انواع کاغذدیواری های موجود در بازار هماهنگ کنید و فضای کلاسیک ،سنتی ، هنری و غیره را ایجاد کنید که بتواند نهایت آرامش را نیز به شما القا کند. بستگی دارد که شما خواستار کفپوش برای منزل خود هستید ویا خواهان ایجاد محیط کار خاص و منحصر به فرد برای جذب مشتری و القا احساس مدیریت و موفقیت خود به آنها.

در شهر کاغذ دیواری مجموعه ای بی نظیر از انواع پارکت و لمینت مشاهده می کنید.

برای مشاهده عکسها روی آنها کلیک کنید.