از رشته‌ی دکوراسیون داخلی چه می‌دانید؟

رشته­‌ی دکوراسیون داخلی:

طبق تعاریف علمی، رشته­‌ی دکوراسیون داخلی که به آن رشته­‌ی طراحی دکوراسیون داخلی نیز می­‌گویند، هنر و علمی جهت ارتقای فضا و محیط به حساب می‌‎­آید که هدف نهایی در آن ساخت محیطی است که براساس سلامت روحی و زیبایی شناختی سازه­‌ها ایجاد گردیده است.

پیدایش این رشته به اواخر قرن 18 و اوایل قرن 19 برمی‌­گردد که قبل از آن دوره، تمامی طراحی‌ها براساس ذوق و سلیقه‌­ی درونی صورت می‌گرفته است.

پس از آن رشد طراحی داخلی سبب پیشرفت معماری گردید و تحولات عظیمی رخ دادند. در رشته­‌ی دکوراسیون داخلی دو اصطلاح بسیار مهم وجود دارد: طراح داخلی و دکوراتور داخلی.

طراح داخلی فردی است که طبق عادات و افکاری که از مردم شناسایی نموده، فضاهای کاربردی متناسب با آنان را خلق می­‌کند.

دکوراسیون نیز به مجموعه ابزار و لوازمی می­‌گویند که برای متمایز نمودن بخش‌­های مختلف و زیباتر نمودن آن بکار می‌­روند.

دکوراتور داخلی نیز وظیفه­‌ی اجرای دکور طراحی شده را بر عهده دارد. در واقع به صورت خلاصه، طراح داخلی مدیر اجرایی و دکوراتور مجری پروژه می‌­باشد.

رشته‌­ی دکوراسیون داخلی در سرتاسر جهان طرفداران بسیاری دارد و طریقه­‌ی ورود به دانشگاه، از مقطع دبیرستان و شاخه­ی کار و دانش می­‌باشد.

هر چند مؤسسات آموزش عالی نیز وجود دارند که به کارآموزان پس از طی دوره و پشت سر گذاشتن آزمون نهایی، مدرک معتبر ارائه می‌­کنند.

دانشگاه‌­های پذیرنده و واحدهای رشته‌­ی دکوراسیون داخلی

دانشگاه‌­های پذیرنده و واحدهای رشته‌­ی دکوراسیون داخلی

دانشگاه­‌های پذیرنده­ی این رشته، اغلب دانشگاه‌­های به خصوصی هستند که می‌­توان به دانشگاه هنر، دانشگاه هنر شیراز، دانشگاه غیرانتفاعی ایوانکی، دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر یزد، دانشگاه غیرانتفاعی سوره، دانشگاه غیرانتفاعی علم و فرهنگ تهران و دانشگاه غیرانتفاعی شمال – آمل اشاره نمود.

در دانشگاه، دانشجویان گرامی این رشته باید 21 واحد درس عمومی، 114 واحد واحد اصلی و اختصاصی، به همراه پایان نامه را بگذارنند.

در پایان نیز پس از کسب مهارت‌­های مورد نیاز، می­‌توانید به مقاطع بالاتر رفته و تا مقطع دکترا در این رشته­ به تحصیل ادامه دهید.

در طی تحصیل می­‌توانید دوره‌­های کارورزی نیز شرکت نموده و با کسب تجربه به صورت عملی و در پروژه­‌های واقعی، تجربه­‌ی کافی را کسب نموده و به اشتباهات خود پی ببرید.

وظایف و توانایی­‌های دانشجوی فارغ التحصیل رشته‌­ی دکوراسیون داخلی

وظایف و توانایی­‌های دانشجوی فارغ‌التحصیل رشته‌­ی دکوراسیون داخلی

از وظایف و توانایی‌­های افرادی که در این رشته فارغ‌التحصیل می­‌گردند می‌­توان به مواردی همچون:

  • ملاقات با مشتریان برای نیازسنجی و کسب نظرات
  • ایجاد طرح­‌هایی متناسب با نیاز نیاز، بودجه و نوع ساختمانی که مشتری در نظر دارد.
  • آماده سازی طرح اولیه جهت ارائه به مشتریان
  • مشاوره به مشتریان در خصوص نکات و اصول دکوراسیون داخلی
  • تهیه‌­ی طرح نهایی با کمک برنامه­ی کامپیوتری
  • تخمین زمان و هزینه­‌ی پروژه
  • تهیه­ی لوازم در صورت نیاز
  • نظارت بر نصب و پیاده‌سازی طرح توسط دکوراتور داخلی
  • بازدید از پروژه

ویژگی­‌ها و صلاحیت‌­های لازم برای رشته­‌ی دکوراسیون داخلی

ویژگی­‌ها و صلاحیت‌­های لازم برای رشته­‌ی دکوراسیون داخلی

  • یک طراح داخلی باید خلاقیت داشته باشد تا بتواند طرح­‌های گوناگون و آپدیت شده را متناسب با فاکتورهای مختلف هر مشتری، تغییر داده و متناسب سازد
  • یک طراح داخلی باید تمامی عوامل مختلف که در پیاده‌سازی پروژه دخیل هستند را به نحو احسن سازماندهی کند.
  • باید قادر باشد تا عوامل و کارکنانی که برای او کار می‌­کنند را مدیریت کند یا بعبارتی در مدیریت پروژه، مهارت داشته باشد.
  • امروزه افرادی که با برنامه‌­های کامپیوتری کار می‌­کنند موفق­‌تر هستند، پس باید آشنایی کامل داشته و بتوانند از طریق آن کار خود را جلو ببرند.
  • ارتباط عمومی بالایی داشته باشد.
  • مدیریت بودجه­‌ی عالی داشته باشد و طبق چارچوب مشخص شده عمل کند.

میزان درآمدزایی رشته­‌ی دکوراسیون داخلی

در واقع می‌­توان گفت که میزان درآمد زایی برای رشته­‌ی دکوراسیون داخلی، فرمول و یا قانون خاصی ندارد و بیشتر تابع تخصص، مهارت، تجربه، نوع ساختمان، میزان بودجه، نظرات و اهداف مشتری بوده و همچنین وابستگی شدید به این موضوع دارد که یک طراح نیروی استخدامی شرکت خاصی باشد یا خود مؤسس شرکت بوده و افرادی برای او کار می­‌کنند.

شما می­‌توانید با طی دوره‌­های کارورزی و همکاری نمودن با معماران و طراحان و دکوراتورهای داخلی، در بدو کار کسب تجربه نموده و مهارت و تخصص خود را افزایش دهید و پس از آن، می‌­توانید سقف درآمدی خود را افزایش دهید.

آینده­‌ی شغلی در رشته­ی دکوراسیون داخلی

آینده­‌ی شغلی در رشته­ی دکوراسیون داخلی

استخدام فردی که فارغ التحصیل رشته­ی دکوراسیون داخلی باشد به شکل­‌های مختلف امکان‌پذیر می‌­باشد؛ استخدام در شرکت­‌های مشاوره‌­ی طراحی، مستقل کار کردن، پروژه‌­ای کار کردن، به دلیل کمبود اساتید مربوطه جذب هیأت علمی شده و به تدریس بپردازد.

از طرفی به دلیل روی آوردن رو به رشد مردم نسبت به طراحی داخلی و دکوراسیون منازل، مؤسسات، فروشگاه‌­ها و… بازار کار بهتری را پیش‌بینی می‌­کنیم که البته با توجه به رقابت شدید، کسانیکه دانش، تخصص و مهارت بالاتری داشته باشند موفق­تر خواهند بود.

توصیه­‌ی ما به شما جهت شانس بازار شغلی بهتر در رشته­ی دکوراسیون داخلی این است که تا حد امکان نمونه کارها را مشاهده کنید، حتی برای مدتی با مهندسین این رشته به صورت کارآموز فعالیت داشته باشید و حتماً با نرم افزار 3DMAX آشنایی کسب نموده و پروژه­‌های خود را به کمک آن شبیه‌سازی نمایید.

جمع‌‎آوری مطالب:

در این مقاله، تلاش کردیم تا اطلاعات جامع و کاملی را پیرامون رشته­‌ی دکوراسیون داخلی ارائه کنیم تا کمک بزرگی به طرفداران و دوستداران این رشته­‌ی دانشگاهی شده باشد و بتوانند با آگاهی کامل تصمیم‌گیری نمایند.