اصول دکوراسیون برای پذیرایی

دکوراسیون برای پذیرایی:

اصول دکوراسیون برای پذیرایی، فضای داخلی اتاق­‌ها نقش‌­های زیادی را در زندگی شهری برعهده می­‌گیرند. کلیدی­‌ترین نقش را اتاق پذیرایی در زندگی کنونی ما به خود اختصاص داده است.

از نقش‌­های آن می­‌توان به مکانی برای مطالعه­‌ی کتاب، اتاق دورهمی­‌های خانوادگی، اتاق دیدارهای دوستانه، اتاقی برای بازی، فضایی برای دیدن تلویزیون و… اشاره کرد. مهم­ترین ویژگی در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی این است که فضایی دلنشین و راحت را برای افراد فراهم کند.

در این مقاله می­‌خواهیم به شما آموزش دهیم که چگونه اسباب و اثاثیه­‌ی اتاق پذیرایی را به شکلی جذاب و مؤثر و با پیروی از طراحی دکوراسیون برای پذیرایی چینش کنید تا ضمن بهره بردن از فضای کمتر، محیطی صمیمی و دوستانه را برای شما رقم بزند.

اتاقی کاربردی با رعایت مقیاس و تناسب

تمرکز بر روی نقطه­ی کانونی

هرگز قدرت یک نقطه­‌ی کانونی را در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی، دست کم نگیرید. نقطه­‌ی کانونی در پذیرایی شیء یا اشیایی است که بعد از ورود به آن محل، توجه شما را به خود جلب می­‌کند.

یک قطعه­ی هنری بزرگ، تلویزیون یا شومینه می­تواند یک نقطه‌­ی کانونی در اتاق پذیرایی شما محسوب شود. بعد از پیدا کردن نقطه­­‌ی کانونی، شروع به چینش و مرتب کردن لوازم منزل کنید بدین صورت که تمامی لوازم منزل همانند مبل و یا صندلی و میز، روبروی نقطه­‌ی کانونی و حول این نقطه باشد.

این کار باعث برجسته شدن نقطه­‌ی کانونی و نظم در چیدمان در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی می­‌شود. اگر اتاق پذیرایی شما بزرگ است، می‌توانید چندین نقطه­‌ی کانونی را برای اتاق پذیرایی خود در نظر بگیرید.

اتاقی کاربردی با رعایت مقیاس و تناسب

در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی در نظر داشته باشید که باید به گونه­‌ای باشد که همیشه و برای هر کاری کاربردی باشد. می­‌توانید یک مبلمان کاربردی را از این نظر که چند نفر از اتاق پذیرایی استفاده می‌­کنند، یا بیشتر در نظر دارید که برای انجام چه کارهایی از اتاق پذیرایی خود استفاده کنید، مورد بررسی قرار دهید.

سپس با توجه به نوع سبک، اندازه که کاملاً سلیقه‌­ای می‌­باشد و میزان لوازم منزلی که نیاز دارید را انتخاب کنید. برای داشتن اتاق پذیرایی دلنشین بهتر است که تعادل و تناسب را هنگام انتخاب لوازم منزل رعایت کنید.

تمامی لوازم بزرگ را در یک طرف و لوازم کوچکتر را در طرف دیگر اتاق پذیرایی قرار ندهید. ابتدا لوازم بزرگتر را در جای خود قرار دهید، سپس لوازم کوچکتر را در کنار لوازم بزرگتر تعبیه کنید.

دکوراسیون برای پذیرایی

اضافه ­کردن بُعد در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی

بُعد و بافت با افزودن جذابیت بصری باعث دلنشین شدن اتاق پذیرایی شما خواهند شد. ارتفاع و عمق را با اضافه کردن آثار هنری، عکس‌­ها، قفسه‌ها یا آینه بر روی دیوارهای اتاق پذیرایی ایجاد کنید.

هنگام آویزان کردن هرگونه اشیاء هنری بر روی دیوار این نکته را مدنظر قرار دهید که ارتفاع لبه­‌ی دیوار و سقف را در نظر گرفته‌­اید، زیرا که با در نظر گرفتن آن، اشیاء در مرکز توجه قرار می­‌گیرند و باعث افزایش رضایت شما از دکوراسیون منزلتان می­‌شود.

از آینه­‌ها علاوه بر زیبایی هنری، برای بزرگتر نشان دادن اتاق پذیرایی و یا افزایش نور در داخل اتاق پذیرایی نیز می­‌توانید بهره ببرید.

مخلوط کردن و ترکیب کردن

ایجاد یک اتاق پذیرایی شخصی با مخلوط کردن رنگ‌­ها و تطبیق الگوها باعث جذابیت در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی می­‌شود. با تلفیق رنگ‌های مختلف با رنگ مورد علاقه­ی خود در سراسر اتاق پذیرایی می­‌توانید یک اتاق منحصر به فرد را برای خود ایجاد کنید.

می‌­توانید یک مبل ساده انتخاب کنید و الگوی مبل را به دیوارها تعمیم دهید یا از کاغذ دیواری­‌ طرح­دار استفاده کنید. اما این نکته را در نظر بگیرید که رنگ سفید، رنگ مکمل خوبی در کنار رنگ­‌های دیگر است.

از افراط در بکار بردن تعداد رنگ‌­ها و نیز رنگ­‌های پر رنگ در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی بپرهیزید، چون ممکن است نتیجه­‌ی عکس داشته باشد.

نکاتی در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی

نکاتی در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی

  • هر صندلی باید دسترسی آسان به یک میز داشته باشد. از چیدمان­‌هایی که افراد را مجبور به حرکت از روی صندلی خود به منظور تنظیم برای خوردن نوشیدنی یا میوه می‌کنند، خودداری کنید.
  • نورپردازی یکی از عناصر مهم است که اغلب مورد غفلت قرار می­‌گیرد، نورپردازی در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی باید به گونه‌­ای باشد که در سطوح مختلفی به کار برده شده و متعادل باشد. از نور طبیعی که از پنجره وارد اتاق نشیمن می­‌شود نیز غافل نباشید.
  • در انتخاب فرش دقت داشته باشید تا به اندازه­‌ی کافی بزرگ باشد که بتواند لوازم را روی خود جای دهد.
  • به فاصله­ی لوازم تا دیوار و فاصله­‌ی لوازم از یکدیگر دقت داشته باشید.
  • سعی کنید از کف­پوش­های ساده و یا فرش‌­هایی با رنگ مشابه کف استفاده کنید.

خلاصه‌­ی مطلب:

با توجه به اهمیت اتاق پذیرایی در دور هم جمع شدن اعضای خانه و یا دوستان و نقش آن در ایجاد آرامش و کارهایی که در آن صورت می­‌گیرد، اعم از مطالعه یا دیدن تلویزیون و… در این مقاله به معرفی اصولی پرداختیم که باعث دلنشین شدن بیشتر فضای داخلی اتاق پذیرایی می­‌شود.

از جمله­‌ی این اصول می‌­توان به تمرکز بر روی نقطه­‌ی کانونی، کاربردی بودن و در عین حال رعایت تناسب و مقیاس، رعایت بُعد غالب بر فضای داخلی و نیز توانایی ترکیب و مخلوط کردن رنگ‌­ها را به صورت مفصل در طراحی دکوراسیون برای پذیرایی بیان کردیم.

در انتها نیز نکاتی را که برای مطلوبیت بیشتر اتاق پذیرایی ذکر کردیم تا باعث افزایش توجه شما در دکوراسیون اتاق پذیرایی باشد.