اصول طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب

دکوراسیون برای اتاق خواب:

یکی از مهم­ترین بخش­‌های هر خانه­‌ای، طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب است، محلی که افراد می­‌توانند در آن خلوت کرده، استراحت کنند و به آرامش برسند.

به همین دلیل طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب از اهمیت ویژه‌­ای برخوردار است و هرگونه نقص و ناهماهنگی در آن سبب برهم زدن حس آرامش در شما می­‌‎گردد.

طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب علاوه بر میزان فضا، وابستگی شدید با افراد استفاده کننده از آن دارد، زیرا جنسیت، سن، سلیقه، فرد مجرد یا افراد متأهل، همگی بر آن تأثیر می­‌گذارند.

در این مطلب قصد داریم تا به ذکر نکات کلی و مهمی بپردازیم که تمامی افراد ملزم به در نظر گرفتن آن‌ها می‌­باشند.

رنگ آمیزی در دکوراسیون اتاق خواب

  • رنگ آمیزی

با توجه به افراد استفاده کننده از اتاق خواب، انتخاب رنگ می­‌تواند متفاوت باشد، اما معمولاً برای افراد درون‌گرا، رنگ‌­های خنثی و طیف سرد مناسب‌­ترین گزینه است و برای افراد برون‌گرا برعکس.

برای اتاق­ خواب­‍‌های کوچک نیز رنگ­‌های شاد و روشن مانند سفید، آبی، زرد سبز و… کمک به بزرگ­تر نشان دادن آن می‌­نماید و حس آرامش را به شما تلقین می­‌نماید.

همچنین علاوه بر دقت به رنگ‌آمیزی دیوارها، باید به رنگ‌آمیزی وسایل و روتختی نیز توجه نمود. از این‌رو قانون 60-30-10 پیشنهاد می­‌گردد که 60% رنگ غالب برای دیوارها، 30% برای تخت و میز مطالعه و 10% نیز جهت تأکید بکار می­‌رود. همچنین در رنگ‌آمیزی دکوراسیون برای اتاق خواب، می­‌توان از کاغذ دیواری آماده نیز استفاده نمود.

نورپردازی در دکوراسیون اتاق خواب

  • نورپردازی

در طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب، بعد از رنگ‌آمیزی، نورپردازی اصل بسیار مهمی است. نورپردازی مناسب سبب ایجاد القای آرامش در افراد شده و فضای اتاق را از سنگینی و بی‌روحی خارج می­‌سازد.

در کنار نورپردازی همیشه نورگیری نیز مطرح است به این دلیل که اتاق خواب اگر نورگیر خوبی داشته باشد در طول روز از نور طبیعی استفاده کرده و نیازی به منبع نور تصنعی نمی­‌باشد.

به همین دلیل توصیه می­‌گردد که 20% مساحت دیوار به بخش نورگیر آن اختصاص یابد و تخت خواب روبروی آن قرار داده شود. همچنین نور طبیعی باعث می­‌شود تا رنگ‌آمیزی اتاق خواب شما که به آن اشاره نمودیم بهتر به نظر برسد. در نورپردازی نیز مشابه رنگ آمیزی از اصل 60-30-10 استفاده می­گردد.

استفاده از چوب در طراحی اتاق خواب

  • استفاده از چوب

در طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب، از چوب استفاده­ی زیادی می­‌شود از سرویس خواب گرفته تا کف پوش و دیوار و سقف. به دلیل اینکه چوب از عناصر طبیعی است، علاوه بر اینکه به شما زیبایی و سادگی را هدیه می‌­دهد، گرمای مناسبی را نیز انتقال داده و فضایی راحت ایجاد می­‌سازد.

همچنین سرویس خواب چوبی نسبت به نوع فلزی ارجحیت نیز دارد، چرا که نوع فلزی سرما را به بدن انتقال داده و کیفیت خواب را پایین می‌­آورد.

همچنین می‌­توانید برای زیبایی کف اتاق خواب خود از کف پوش­‌های چوبی به جای سرامیکی استفاده کنید تا هم سبب زیبایی دو چندان گردد و هم رنگی متناسب با بقیه­ی اجزای اتاق خواب شما داشته باشد.

شاید باور این موضوع سخت باشد اما بهره‌گیری از عنصر طبیعی چوب در اتاق خواب، جلوی افسردگی را می‌­گیرد.

جلوگیری از در هم ریختگی و شلوغی

  • جلوگیری از در هم ریختگی و شلوغی

طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب باید به گونه‌­ای باشد که از در هم ریختگی آن جلوگیری شود بدین منظور باید فضاهایی مانند کمد دیواری، فضای زیر تخت و در صورت داشتن فضای مناسب، دراور استفاده شود.

همچنین شما می­توانید از آویزهای پشت در اتاق خواب بهره ببرید. همچنین می‌­توانید وسایلی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید را به انباری یا اتاق دیگر انتقال دهید.

از قرار دادن میز کار یا فضای اداری خودداری کنید زیرا هم باعث می‌­شود تا فضای اتاق شلوغ به نظر برسد و هم اینکه اتاق، محل استراحت و دوری کردن از دنیای بیرون می­‌باشد.

نکات جزئی دکوراسیون برای اتاق خواب

نکات جزئی دکوراسیون برای اتاق خواب

هنگام طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب باید یک­سری نکات جزئی را رعایت نمود که شامل:

  • از آینه استفاده نکنید و یا محل قرارگیری آینه به گونه­‌ای نباشد که خود را در آن ببینید
  • قسمت بالایی تخت خواب و کناری آن با دیوار باید حدود 3 تا 5 سانتی متر فاصله داشته باشد.
  • قسمت پایین تخت نباید به سمت در باشد چرا که انرژی سایر قسمت­‌های خانه باعث می­‌شود تا از آرامش خواب بکاهد.
  • از قرار دادن تلویزیون یا هر وسیله­‌ی اضافی که معنای وجودی اتاق خواب، یعنی استراحت، را زیر سؤال می­‌برد به شدت پرهیز کنید.
  • به علت آرامش‌بخشی کتاب‌خوانی قبل از خواب، تعبیه نمودن شلف یا کتابخانه می­‌تواند ایده‌­ی مناسبی باشد.
  • انتخاب تشک­‌های طبی بهترین گزینه می­‌باشد چرا که آرامش بیشتری به شما موقع خوابیدن و استراحت نمودن می‌­رساند.

چکیده‌ی مطلب:

در این مقاله سعی نمودیم تا اصولی را در مورد طراحی دکوراسیون برای اتاق خواب به شما عزیزان یادآور شویم تا مکانی برای آرامش و استراحت خود فراهم کنید.

توجه به این نکته بسیار مهم است که اتاق خواب، همانطور که از نامش پیداست صرفاً جهت استراحت و خواب می‌­باشد پس از قرار دادن وسایل اضافی خودداری نمایید.

البته باید به این نکته نیز توجه نمود که در نهایت، دکوراسیون طراحی شده توسط شما ارتباط تنگاتنگی با جنسیت، سن و ویژگی­‌های روحی و روانی شما دارد، لذا می­‌توانید این اصول را تا حدی تغییر دهید اما این نکات عموماً مناسب برای تمامی افراد می‌­باشد.