اصول طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه

دکوراسیون داخلی داروخانه:

اصول طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه، امروزه داروسازان برای اینکه مشتری به سمت خود جذب کرده و ماندگاری آن‌‎ها را تضمین کنند، علاوه بر خدمات‌دهی و دارا بودن طیف گسترده‌­ای از داروهای پر مصرف و تا حدی کمیاب، باید دکوراسیون داخلی داروخانه نیز اصولی طراحی شده باشد تا گیرایی و کشش لازم را در مشتریان و مراجعه کنندگان ایجاد کند.

لذا در این مقاله سعی داریم تا به شما داروسازان گرامی نکاتی را عرضه کنیم تا علاوه بر دکوراسیونی بسیار زیبا و اصولی، فضایی با نظم و محیطی پر از آرامش را برای خود و مراجعه کنندگان رقم بزنید. با ما همراه باشید تا این نکات و اصول حیاتی را بررسی کنیم.

رنگ‌بندی

  • رنگ‌بندی

رنگ‌بندی شاید یکی از اساسی‌­ترین موارد هنگام طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه باشد. هر فروشگاهی نیازمند بکارگیری رنگ خاصی بوده و برای دکوراسیون داخلی داروخانه نیز، رنگ سفید هم برای دیوار و هم سقف، بهترین رنگ می­‌باشد.

رنگ سفید سبب القای حس آرامش و سکوت در فضا شده و بهداشت و تمیزی را نیز با خود به همراه دارد. همچنین هنگامیکه رنگ سفید برای قفسه‌­ها استفاده گردد، علاوه بر ظاهر زیبایی که به آن می­‌دهد سبب می‌­شود، پرسنل داروخانه بهتر بتوانند داروهای با جعبه­‌ی رنگی را در این زمینه­‌ی سفید پیدا کنند.

نورپردازی

  • نورپردازی

نورپردازی در دکوراسیون داخلی داروخانه، از اصول بسیار مهمی است که گاهاً با اشتباه از جانب داروسازان در انتخاب طراحی مناسب همراه می­‌شود. در بسیاری از موارد دیده شده که داروسازان به علت کمبود جا یا عدم آگاهی قفسه­‌هایی پشت به ویترین شیشه‌­ای که مشرف به بیرون می­‌باشد قرار داده و وسایل بهداشتی گران قیمت و برخی مواد فروشی را در آن قرار می‌­دهند.

اما غافل از اینکه این کار علاوه بر اینکه سبب می­‌شود نور طبیعی از بیرون به میزان کمتری وارد داروخانه شده و هزینه‌­ی نورپردازی مصنوعی را بالاتر ببرد، عمر قفسه­‌ای (shelf life) محصولات خود را نیز کاهش می­‌دهند.

لذا توصیه می­‌شود علاوه بر بکارگیری نورپردازی سقفی و تأکیدی در هر قفسه برای بهتر نمایان شدن محصولات و داروها، تا حد امکان از نور طبیعی نیز استفاده کنید.

بکارگیری جزیره

  • بکارگیری جزیره

اگر داروخانه­‌ی شما فضای بزرگی دارد و یا فروش و درآمد اصلی شما حاصل فروش اقلام آرایشی است باید فضای مجزایی را برای چیدن و مشاوره پیرامون این محصولات داشته باشید.

هر چند که شما قادر هستید این محصولات را در قفسه­‌ها نیز بچینید اما، اگر هنگام طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه فضای مجزا و جزیره مانندی را در نظر بگیرید، راهکار خوبی برای جلب نظر مشتری و همچنین افزایش شانس فروش خود انتخاب نموده‌­اید.

جزیره در واقع فضایی را در دکوراسیون داخلی داروخانه شامل می‌­شود که به صورت کاملاً یا نسبتاً بسته بوده و از لحاظ موقعیت قرارگیری در وسط یا فضای کنار داروخانه می‌­­باشد.

می‌­توانید دسترسی مراجعه کنندگان را از هر طرفی میسر سازید اما قرارگیری ویترین و استندهای جالب توجه و شیک، نشان دهنده‌­ی هنر و دانش شما در جذب مشتری خواهد بود.

قفسه­‌های چوبی یا شیشه‌­ای؟

  • قفسه­‌های چوبی یا شیشه‌­ای؟

یکی از چالش‌­های پیش روی داروسازها هنگام انتخاب دکوراسیون داخلی داروخانه این است که جنس قفسه­‌ها و ویترین­‌ها از شیشه باشد یا چوب؟

تا حد زیادی می­‌توان بیان داشت که این مورد امری سلیقه‌­ای است اما هر کدام مزایا و معایبی دارند که از نظر ما بهتر است با این موارد آشنا شده و سپس انتخاب آگاهانه‌­ای داشته باشید. قفسه­‌های چوبی احتمال شکستگی و آسیب رساندن به مراجعان یا پرسنل را ندارند، لذا از لحاظ ایمنی بهتر هستند.

همچنین قفسه­‌های چوبی به دلیل اینکه نور تابیده شده به خود را عبور نمی­‌دهند و روی محصولات قفسه­‌های پایینی سایه نمی­‌اندازند. اما عیب قفسه­‌های چوبی این است که اگر بار بیش از حد به آن‌ها وارد شود، خمیدگی و انحنا پیدا می‌­کنند موردی که اصلاً در قفسه­‌های شیشه­‌ای رخ نمی‌­دهد.

نکات دکوراسیون داخلی داروخانه

نکات دکوراسیون داخلی داروخانه

  • قفسه‌بندی داروخانه باید فواصل معین و اصولی داشته باشد.
  • از حداکثر فضا برای قفسه‌بندی و قرارگیری جزیره استفاده نمایید.
  • قفسه­‌هایی مخصوص کالاهای گران قیمت و پرفروش تعبیه کنید.
  • صندلی­‌هایی جهت رفاه حال مشتریان در نظر بگیرید.
  • بخش تحویل، صندوق و اطلاعات در داروخانه به راحتی در دسترس مراجعه کنندگان باشد.
  • درهای ورودی اتوماتیک باشند تا به حفظ بهداشت و تمیزی محیط کمک شایانی شده باشد.

چکیده‌­ی مطالب:

همانطور که در این مقاله به آن اشاره نمودیم، داروخانه مانند هر فروشگاه دیگری نیازمند آشنا بودن به یک­سری اصول حیاتی می­‌باشد، زیرا یکی از عوامل جذب و ماندگاری مشتریان، علاوه بر خدمات گسترده، طراحی دکوراسیون داخلی داروخانه به نحو احسن می­‌باشد.

لذا در این مقاله به مطالبی پیرامون این نکات بسیار مهم پرداختیم که امیدواریم مورد استفاده‌­ی داروسازان گرامی واقع شود.