بازار کار و آینده رشته دکوراسیون داخلی در ایران

دکوراسیون داخلی در ایران:

دکوراسیون داخلی در ایران، با توجه به گسترش زندگی شهری و محدود شدن انسان‌ها در فضاهای بسته و محدود، نیاز به بهینه سازی، تفکیک اصولی و کاربردی‌تر کردن فضاها بیش از پیش در زندگی احساس می‌شود.

رشته دکوراسیون داخلی، علم، صنعت و هنری است که با مطالعه ویژگی‌های رفتاری و نیاز افراد، به بهبود کیفیت فضاهایی که انسان‌ها در آن زندگی و کار می‌کنند می‌پردازد و به زبان ساده و عامیانه، افراد متخصص رشته دکوراسیون داخلی علاوه بر خلق فضای زیبا و دلنشین نیاز افراد را برای رفاه و آرامش در محل زندگی و کار پاسخ می‌گویند.

کاربرد رشته دکوراسیون داخلی در ایران

کاربرد رشته دکوراسیون داخلی در ایران

رشته دکوراسیون داخلی در قرن بیستم بصورت علمی و تخصصی در دنیا شروع به بسط وگسترش نمود در دو دهه اخیر در کشور ایران هم رشد زیادی داشته است. در رشته دکوراسیون داخلی به همان اندازه که جنبه‌های کاربردی، ساختاری و فنی ساختمان اهمیت دارد طراحی تجسمی و جنبه‌های بصری و زیبایی شناسانه دارای اهمیت است از اینرو می‌توان گفت رشته دکوراسیون داخلی حد واسط میان معماری و طراحی قرار دارد.

طراحان داخلی با مطالعه ویژگی‌ها و نیازهای افرادی که در یک محیط زندگی و کار می‌کنند بهینه ترین و زیباترین فضا را با حداقل هزینه‌ها ایجاد و در واقع با ارائه راهکارهای علمی و اصولی از هدر رفتن منابع مالی جلوگیری می‌کنند.

قطعاً یک خانه حتی اگر دارای اسکلت‌بندی، زیربنا و مصالح و لوازم ساختمانی بی‌نقصی داشته باشد ولی فضای آن دلگیر و ناخوشایند باشد و حس راحتی، آرامش و زیبایی را نتواند القاء کند مشتری نخواهد داشت.

در مورد فضاهای تجاری مانند فروشگاه‎ها، رستوران‌ها و سایر فضاهای تجاری و اداری هم دکوراسیون داخلی بسیار حائز اهمیت است، زیرا با خلق و ایجاد یک فضای دلپذیر، آرامبخش و خوشایند فروش یا بازدهی کارمندان تا چند برابر افزایش می‌یابد.

چنانچه دکوراسیون به شکلی اصولی و منطبق بر علم و روانشناسی طراحی شود می‌تواند یک واحد تجاری در معرض ورشکستگی را از خطر نابودی نجات دهد و میزان فروش واحدهای تجاری و رستوران‌های مدرن و شیک اثباتی بر این ادعاست بنابراین هزینه برای طراحی داخلی خود نوعی سرمایه گذاری است.

آینده شغلی رشته دکوراسیون داخلی در ایران

آینده شغلی رشته دکوراسیون داخلی در ایران

همانطور که اشاره شده کیفیت فضای داخلی محل زندگی و کار افراد تاثیر مستقیم بر فعالیت‌های آن‌ها دارد و طراحی داخلی بر بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای افزایش رفاه و آرامش موثر است و بنابراین هر فضایی بدون طراحی داخلی یا غیرقابل استفاده است یا کارآیی لازم و بهینه را ندارد.

در نتیجه رشته دکوراسیون داخلی یک نیاز محسوب می‌شود، اما آینده شغلی و میزان موفقیت شما در رشته دکوراسیون داخلی بستگی به عواملی دارد.

  • میزان خلاقیت
  • آشنایی و تسلط به عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری
  • میزان مهارت در سازماندهی
  • مهارت مدیریت پروژه
  • مهارت طراحی و مدل سازی کامپیوتری (که با توجه به پیشرفت روزافزون تکنولوژی نیاز است افراد شاغل در رشته دکوراسیون داخلی مدام مهارت‌هایشان را در این زمینه افزایش دهند و به روز باشند.)
  • مهارت ارتباطی موثر
  • توانایی کنترل هزینه‌ها