طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ی ایرانی

دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی:

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ی ایرانی، در این مطلب می­‌خواهیم به شما کمک کنیم تا به جای چک کردن مجلات متعدد معتبر داخلی و خارجی و مراجعه به فروشگاه‌­های متعدد به جهت الگوگیری برای آشپزخانه­‌ی خود، با اصولی آشنا شوید که با بکارگیری آن‌ها بتوانید بهترین دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی را طراحی کنید و از مزایا و جلوه‌­ی بی‌نظیر آن نهایت استفاده را ببرید.

قطعاً یکی از مناطق بسیار مهم هر خانه، آشپزخانه است که در ایران تنها استفاده‌­ای که از آن می­‌گردد، پخت و پز می­‌باشد در صورتیکه در کشورهای دیگر سرو غذا نیز در آن صورت می­‌گیرد. اکنون با توجه به این مطلب دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی را برای شما بازگو می­‌کنیم.

کابینت

  • کابینت

کابینت یکی از ملزومات و موارد غیر قابل جایگزین در داخل آشپزخانه می­‌باشد. در دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی، معمولاً از کابینت­‌های چوبی MDF و یا طرح چوب استفاده می‌­کنند و در برخی موارد نیز کابینت­‌های گلاس با ظاهر براق نیز مورد استفاده قرار می‌­گیرند که جلوه‌­ی خاصی به آشپزخانه­‌ی شما خواهند داد.

پس از آن رنگ کابینت­‌های مورد استفاده و سبک آن‌ها می‌­باشد، زیرا هر سبک و رنگی که کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی داشته باشد مابقی اجزاء نیز همان سبک و رنگ را خواهند داشت.

با توجه به اندازه­‌ی آشپزخانه، رنگ مناسب باید انتخاب شود به طوریکه برای ابعاد کوچک رنگ روشن و بالعکس را باید در دستور کار خود قرار دهید تا فضا را بزرگ­تر نشان دهد.

آشپزخانه

  • ملزومات آشپزخانه

در دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی، یکی از مشکلات رایج عدم قرارگیری صحیح ملزومات می‌­باشد که در این قسمت به آن می‌پردازیم:

  • یخچال: دور از تابش مستقیم نور خورشید باشد و فضای کافی برای باز و بسته کردن راحت در یخچال در نظر بگیرید. همچنین نباید یخچال را کنار گاز، فر و مایکروویو قرار دهید.
  • گاز: نباید نزدیک پنجره و پرده باشد، چرا که وزش باید باعث خاموش شدن شعله شده و یا حتی ممکن است شعله­‌های آن پرده را بسوزاند. گاز باید در محلی باشد که به مواد غذایی دسترسی خوبی داشته باشید.
  • هود: بالای اجاق گاز باید باشد.
  • لباسشویی: در مکانی با کمترین رطوبت، و جلوی محل عبور و مرور نباشد و به لوله‌کشی آب نیز دسترسی مستقیمی داشته باشد.

سینک و شیرهای ظرفشویی

  • سینک و شیرهای ظرفشویی:

انتخاب سینک و شیر ظرفشویی مناسب در دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی بسیار مهم است. سعی کنید سینک انتخابی شما، دارای عمقی معادل 20 سانتی متر داشته باشند و از جنس استیل ضد زنگ و ضد خش باشد.

عمق کمتر از این مقدار سبب آب ریختن به اطراف شده و ظرف کمی را در خود جای می­‌دهد و بیشتر از این مقدار نیز معقول نبوده و توجیه خاصی ندارد.

برای شیرهای آب نیز توصیه می‌­گیرد تا اگر مقدور هست از نوع لمسی باشند تا هم شستشو را برای شما راحت‌­­تر کنند و هم کار با آن‌ها بسیار ساده‌­تر باشد.

رنگ و نورپردازی

  • رنگ و نورپردازی

از مهم‌­ترین مؤلفه­‌هایی که باید در هر آشپزخانه­‌ای بخصوص دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی رعایت گردد عناصر رنگ و نورپردازی هستند.

در انتخاب رنگ باید به ابعاد آشپزخانه‌ی خود توجه ویژه داشته باشید به صورتیکه اگر فضای کمی در اختیار دارید، از رنگ­‌های خنثی و شاد استفاده کنید که با منعکس نمودن نور، نیاز شما را به نورپردازی قوی نیز رفع می­‌کند.

اما اگر فضای زیادی در اختیار دارید می­‌توانید از رنگ­‌های تیره استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که رنگ‌­های تیره به علت جذب نور، فضا را تیره ساخته و باید نورپردازی قوی­تر و البته اصولی نیز بکار ببندید.

در کنار این موارد که رعایت آن‌ها سبب خواهد شد تا تمامی اصول قبلی نمود پیدا کنند، مبحث نورگیری خوب را نیز مدنظر قرار دهید که هیچ آشپزخانه­‌ای بدون پنجره معنایی نخواهد داشت.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی

نکات مهم

  • با بکارگیری طرح‌­های افقی در دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی، عرض کم فضا را بزرگ­تر جلوه می­‌دهید و با بکارگیری طرح‌­های عمودی، سقف کوتاه آشپزخانه­‌ی خود را بلندتر نشان می­‌دهید.
  • جنس کف در دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی، اگر با دیوارهای بین کابینت مشابه باشد، حس جدا بودن کابینت را از بقیه‌­ی فضا به شما خواهد داد در صورتیکه اگر هم جنس با صفحه­‌ی کابینت باشد هماهنگی بیشتری را به رخ خواهد کشید.
  • سقف، یک ششم فضای دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌­ی ایرانی را تشکیل می­‌دهید پس می­‌توانید با یک رنگ یا نورپردازی جذاب به آن جلوه‌­ی خاصی ببخشید.

جمع بندی مطالب:

در طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه­‌ی ایرانی، لازم است تا با شناسایی و شناخت سبک‌­ها، نیاز، ابعاد و اصول مورد نیاز اقدام به طراحی این بخش از خانه­‌ی خود نمایید که حقیقتاً یکی از مهم‌­ترین بخش­‌‎های هر خانه­‌ای است. با رعایت نکات گفته شده، بی‌نیاز از مراجعه به مغازه‌­های متعدد و مطالعه­‌ی مجلات معتبر داخلی و خارجی خواهید بود.