معرفی اصول دکوراسیون اتاق خواب کودک

دکوراسیون اتاق خواب کودک:

معرفی اصول دکوراسیون اتاق خواب کودک، محیط رشد و پرورش کودک، تأثیر بسزایی در رشد شخصیت و بُعدهای اجتماعی او دارد.

با در نظر گرفتن رویکردی مناسب برای فرزندتان لازم نیست صبر کنید تا در پیش دبستانی نوزادتان را تشویق به فکر کنند! شما می‌­توانید با طراحی دکوراسیون اتاق خواب کودک، فضا را تبدیل به یک محیط یادگیری و سرگرم کننده و آرامش بخش کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع، بر آن شدیم که در این مقاله نکاتی را در مورد دکوراسیون اتاق خواب کودک، مطرح سازیم تا باعث شکوفایی فرزند دلبندتان گردد.

برای اطلاع از این موارد با ما همراه باشید:

داشتن دکوراسیون اتاق خواب کودک ساده

داشتن دکوراسیون اتاق خواب کودک ساده

کنتراست بالا و رنگ‌­های برجسته ممکن است در نگاه اول جذاب به نظر برسد اما کم کم عادی شده و وقتی فرزندتان وارد محیط مهد کودک می‌شود یکنواخت شده و جذابیت خود را از دست می­‌دهد.

دکوراسیون اتاق خواب کودک باید یک مکان آرامش‌بخش و فعال باشد. رنگ­‌های خنثی و آرامش بخش مانند آبی یا سبز را در نظر بگیرید.

سعی کنید در انتخاب وسایل، در هم ریختگی و بی­‌نظمی را به حداقل برسانید. اسباب بازی­‌ها، لوازم سرگرمی، بازی­‌های فکری یا لوازم جانبی را انتخاب کنید که داخل هم قرار گرفته و به سادگی جمع‌‎آوری می­‌شوند و در عین حال  دارای ساختار ساده هستند.

تخت خواب بدون حفاظ در دکوراسیون اتاق خواب کودک

تخت خواب بدون حفاظ در دکوراسیون اتاق خواب کودک

تخت خواب‌­های کودک که دو طرف آن حفاظ دارند حرکت را محدود کرده و کودکان نوپا برای دسترسی به بستر خود، وابسته والدین خود می‎شوند.

طبق اصول مونتسوری، کودک باید خود تصمیم بگیرد که چه زمانی در رختخواب خود باشد و چه زمانی از آن خارج شود، در حالتی که تخت خواب کودک حفاظ داشته باشد، والدین برای فرزندشان تصمیم می­‌گیرند و ممکن است تبعاتی را برای فرزندشان به همراه داشته باشد.

در صورتیکه تخت خواب بدون نرده و کوتاه باشد، دسترسی کودک به تخت خواب راحت و ایمن بوده و آسان­‌ترین راه برای استقلال بخشیدن به کودک است.

تنظیم مقیاس دکوراسیون اتاق خواب کودک

تنظیم مقیاس دکوراسیون اتاق خواب کودک

دنیا می‌­تواند برای کودکان به علت داشتن قدی کوتاه ترسناک به نظر بیاید، تناسب داشتن اشیاء با قد فرزندتان، نه تنها اضطراب را کاهش می‌دهید بلکه هنگام راه رفتن به آن‌ها توانایی اکتشاف و تعامل با محیط پیرامون را، می­‌دهید.

تا حد امکان دکوراسیون اتاق خواب کودک را متناسب با قد کودک انتخاب کنید. یک میز کوچک و صندلی­‌های کوچک و یک صندلی گهواره‌­ای کوچک و یا صندلی راحتی با یک قفسه­‌ی کتاب تصویری می‌­تواند به یک ایستگاه کاری برای فرزندتان تبدیل شود که کارهای خود را در آن مکان انجام دهد. می­‌توانید قاب عکس‌­ها را متناسب با قد فرزندتان در داخل اتاق خواب قرار دهید.

تشویق برای پخش کردن و برداشتن وسایل و اسباب­‌بازی

تشویق برای پخش کردن و برداشتن وسایل و اسباب­‌بازی

کودکان نوپا باید دسترسی به اسباب­‌بازی­‌های جالب و آموزشی داشته باشند، اما هنگامیکه از آن‌ها استفاده می‌­کنند مراقب فرزندتان باشید.

اگر کودک نسبت به یک اسباب بازی مطمئن نباشد، از آن استفاده نمی­‌کند. به جای پر کردن قفسه‌­ها و سبدها با اسباب­‌بازی و کتاب، سعی کنید دست‌ه­ای از اسباب‌­بازی‌­های مورد علاقه را در دکوراسیون اتاق خواب کودک قرار دهید.

به قفسه­‌های پایین­تر، بیشتر توجه کنید. دقت داشته باشید که انتخاب اسباب­‌بازی­‌ها و کتاب­‌های مورد علاقه­ی فرزندتان را مرتب تغییر دهید تا همیشه یک سرگرمی جدید و هیجان ­انگیز داشته باشند. آینه­ و تلفن همراه و دیگر تجربیات حسی نیز راهی خوب برای سرگرم کردن فرزندتان در اتاق خواب او هستند.

همه­­ چیز را درست کنید

همه­­ چیز را درست کنید

اگر می­‌خواهید فرزندتان به طور مستقل در فضای مربوط به خود یا همان اتاق خواب خود کارهایش را انجام دهد، باید فضا را برای آن‌ها در دسترس قرار دهید.

تعویض دراورهای بزرگ و سنگین را مدنظر داشته باشید. با یک کمد ریلی متناسب با قد فرزندتان، می­‌توانند به سادگی لباس خود را انتخاب نموده، کفش خود را انتخاب کرده و لباس خود را تعویض کنند.

استفاده از از قلاب دیواری برای آویز کردن لباس­‌های آن‌ها نیز انتخاب مناسبی در دکوراسیون اتاق خواب کودک است. حتی یک تغییر ساده و کوچک در اتاق فرزند شما می­‌تواند تفاوت بزرگی را در سطح استقلال او به همراه داشته باشد.

خلاصه­‌ی مطلب:

در این مقاله سعی بر آن داشتیم که اصول دکوراسیون اتاق خواب کودک را به والدین آموزش دهیم تا با تغییرات کوچک و ساده، بتوانند استقلال عمل بیشتری به فرزندان خود بدهند و با در نظر گرفتن فضای آموزشی و متنوع، قابلیت دسترسی وسایل مورد استفاده‌­ی آنان و تناسب وسایل اتاق خواب کودک با قد آن‌ها، باعث شوید که اتاق کودک را به فرم هیجان انگیزی برای آنان فراهم سازید.