دکوراسیون داخلی اتاق خواب ها

اتاق خواب یکی از محیط های امن برای مطالعه و استراحت در نظر گرفته میشود و از طرفی به سبب تاثیر بالایی که روی روح و روان و آرامش افراد دارد، پیشنهاد میکنیم زمان و دقت بالایی را صرف دیزاین اتاق خواب نمایید. به طور کل عناصر مهمی چون سرویس خواب، پرده، کاغذ دیواری یا رنگ آمیزی، نورپردازی، کفپوش، انتخاب قالیچه یا فرشی مناسب، کمد دیواری، اکسسوری های زیبا‌ تشکیل دهنده دکوراسیون داخلی اتاق خواب ها هستند. آنچه که در انتخاب جزییات تمامی این عناصر از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به ماهیت اتاق خواب، یعنی دریافت احساس آرامش از محیط و حفظ آن است.

نکاتی درباره دکوراسیون داخلی اتاق خواب

برای آنکه نهایتا نتیجه این دیزاین رضایت بخش و اصولی باشد، خوب است به چند نکته توجه نمایید:
– سعی کنید از شلوغ شدن فضای اطرافتان با استفاده بیش از حد از وسایل جلوگیری نمایید.
– وسایل انتخابی، اندازه و مدل آن ها را مطابق متراژ اتاق خواب در نظر گیرید. به عنوان نمومه در اتاق خوابی با فضای کوچک بهتر است از مدل های ساده تری برای تخت خواب در نظر گرفته گیرید تا به عنوان مثال تخت خوابی با پشتی لمسه دوزی شده و یا سلطنتی که فضا را به اطلاح خفه میکند.
– به رفت و آمد راحت در اتاق خواب به هنگام چیدمان وسایل دقت نمایید.
– بهتر است برای دریافت احساس آرامش از محیط، رنگبندی المان ها را با انتخاب تناژ ملایم در نظر گیرید.
– نهایتا از المان مهمی چون نور پردازی برای اتاق خواب غفلت نکنید. پیشنهاد میکنیم برای اتاق خواب هایی که خیلی نورگیر نیستند از انواع نورهای مصنوعی و مخفی در سقف، دیوار کوب ها، آباژورها و لوسترهای چند شاخه استفاده نمایید.

نقش سرویس خواب در دکوراسیون اتاق خواب

سرویس خواب یکی از رکن های اساسی دیزاین اتاق خواب بشمار میرود. برای انتخاب رنگ این محصول، بهتر است مطابق با سلایق و اصول روانشناسی رنگ، تناژ رنگی درستی را مد نظر قرار دهید. به عنوان نمونه انتخاب رنگ هایی مانند قرمز و نارنجی که نمایانگر شور و هیجان هستند برای محیطی چون اتاق خواب مناسب نیستند و مانع از خواب کامل و توام با آرامش خواهند شد. پس بهترین رنگ ها برای سرویس خواب و به طور کل تمامی المان های موجود در اتاق خواب، رنگ های ملایمی هستند که فرد احساس آرامش را از فضای استراحت خود دریافت نماید.
مدل انتخابی سرویس خواب هم بهتر است هماهنگ با سبک دیزاین اتاق باشد. برای محیطی با سبک کلاسیک انتخاب تخت خوابی با مدل سلطنتی و بلعکس میتواند انتخاب مناسبی را فراهم کند‌.
اما بصورت کلی نکته حائز اهمیت برای انتخاب تک تک المان های سرویس خواب و جزییات آن ها اعم از تعداد، مدل و… توجه به متراژ اتاق خواب است. برای مثال در اتاق خوابی با فضایی زیاد براحتی میتوانید از دو پاتختی با مدل هایی کلاسیک و در اندازه های بزرگ استفاده نمایید. بهتر است برای حفظ سلامتی کودک در اتاق او، طراحی تک تک وسایل را به نحوی در نظر گیرید که به شکل تیز و برنده ارائه نشده باشند. نحوه صحیح برای چیدمان سرویس خواب به گونه ای است که ابتدا جای تخت خواب را فیکس کرده و بعد تک تک اجزا را متناسب با آن در نظر گیرید.
نکته قابل توجه دیگر در اصول چیدمان که خوب است به آن توجه داشته باشید آن است که میز آرایش و آینه را در بالا و رو به روی تخت خواب قرار ندهید.

تاثیر پرده در دیزاین اتاق خواب ها

همان گونه که عنوان داشتیم، اتاق خواب محیطی دور از هر گونه استرس و برای حفظ آرامش افراد در نظر گرفته میشود، برای حفظ این خاصیت پرده نقش بسیار مهمی را ایفا میکند. نوع و مدل پرده برای اتاق خواب بستگی به این دارد که این فضا قرار است برای یک کودک در نظر گرفته شود یا یک فرد بزرگسال.
پرده های مناسب برای اتاق یک کودک میتواند از تصاویر کارتونی که قهرمان آنها تلقی شده و به نوعی ارتباط عاطفی خاصی کوک با این شخصیت ها برقرار میکند در نظر گرفته شود، از طرفی اگر سلیقه شما و یا شرایط اتاق مانند متراژ و سبک دیزاین به نحوی است که ترجیح میدهید پرده های ساده را جایگزین پرده های طرح دار کنید، باید بگوییم که سبک ساده و مینیمال در دیزاین این روزها یکی از پر طرفدارترین و زیباترین سبک ها تلقی شده از این رو چنین انتخابی میتواند زیبایی خاصی را برای اتاق خواب کودک شما همراه با یک رنگ فوق العاده ایجاد نماید. برای اتاق خواب بزرگسال بهتر است متناسب با سبک دیزاین انتخابی پرده های خود را در نظر گیرید، به اینصورت که برای اتاق خواب مدرن پرده های ساده یا نهایتا با طرح های محو و برای اتاق خوابی با سبک کلاسیک، پرده های دو یا سه لایه با طرحی از والان همراه با کتیبه میتواند انتخاب مناسبی را فراهم نماید.

نقش کاغذ دیواری در اتاق خواب

کاغذ دیواری این روزها تنها نقش پوششی برای دیوارها را ایفا نمیکند بلکه المان موثری در دیزاین جهت زیباسازی محیط اطراف بشمار میرود.
در انتخاب یک کاغذ دیواری مناسب رنگ و طرح جدا از مساله هزینه مهمترین نقش را ایفا میکنند.
برای انتخاب طرح و مدل و از طرفی رنگ بهتر است به متراژ اتاق خواب و شرایطی چون میزان نورگیر بودن محیط توجه نمایید. برای اتاق خوابی کوچک بهتر است از طرح های ساده، محو و کوچک در رنگ های روشن بهتره برد تا اتاق را دلباز تر جلوه دهد. برای اتاق خواب های بزرگ از کاغذ دیواری با طرح های بزرگتر و هر رنگ بندی اعم از تیره و روشن میتوانید استفاده نمایید. در انتخاب رنگ کاغذ دیواری برای ایجاد عمق بیشتری از محیط، نکته دیگری که مهم است توجه به هماهنگی رنگ کاغذ دیواری با سایر المان ها اعم از سرویس خواب و… میباشد.

تاثیر کفپوش در دکوراسیون اتاق خواب

کفپوش ها هم به نوبه خود به لحاظ زیبایی و دوام تاثیر بالایی در دکوراسیون داخلی اتاق خواب ها دارند. برای اتاق خواب ها از بین تک تک کفپوش ها، کفپوش های چوبی همچون لمینت و پارکت ها از با کیفیت ترین و زیباترین نوع پوشش برای کف محسوب میشوند.
کفپوش های سرامیکی به سبب خاصیت انتقال سرما بهتر است برای اتاق خواب که محلی برای استراحت و آرامش است در نظر گرفته نشود‌.
به سبب خشک بودن سطح لمینت ها بهتر است روی کفپوش از قالیچه یا فرش استفاده شود که البته در اتاق خواب کودک برای حفظ سلامتی کودک و برای ایجاد فضایی خوشایند و گرم در استفاده از فرش و موکت های نرم توصیه ویژه ای وجود دارد تا برای بازی و راه رفتن و …، کودک دچار مشکل نشود‌.

نقش فرش یا قالیچه در دیزاین اتاق خواب

گذشت زمان و ایجاد تنوع در طرح و رنگ تمامی وسایل و ترند شدن سبک مدرن موجب ظهور نسل دیگری از فرش ها شده است. مسلما از جمله المان های دیگر دکوراسیون داخلی اتاق خواب ها که موجب گرم تر شدن فضا میشود استفاده از قالیچه و فرش های زیباست‌. بهتر است رنگ بندی فرش انتخابی با سایر عناصر موجود در محیط هماهنگی خاصی را داشته باشدو نهایتا این انسجام در تک تک المان ها موجب احساس خوشایند و القای آرامش خواهد شد.
اغلب به سبب جذابیت و تنوعی که کفپوش ها به خود اختصاص داده اند اندازه فرش و قالیچه ها به گونه ای در نظر گرفته میشود که زیبایی و نمای کفپوش ها به وسیله فرش پنهان نشود، اما نکته قابل اهمیت در این خصوص برای انتخاب اندازه فرش اتاق خواب کودک آن است که سعی کنید برای ایمنی و حفظ سلامتی کودک کل اتاق خواب را با فرشی از جنس لطیف پر نمایید، چرا که کفپوش ها با داشتن جنسی سختی که دارند ممکن است صدمه را متوجه کودک شما کنند.
معمولا فرش هایی با سبک مدرن در طرح هایی ساده، اشکال هندسی و… در تنوع بی نظیری از رنگ موجب میشوند تا شما با هر نوع سلیقه ای بتوانید فرش مد نظرتان را انتخاب کنید. البته در انتخاب رنگ های تیره پیشنهاد میکنیم کمی انعطاف داشته باشید و از این رنگ بصورت ترکیبی از رنگ روشن در کنار تیره استفاده نمایید تا محیط اتاق خواب شما دلگیر به نظر نرسد.

تاثیر کمد دیواری در دکوراسیون داخلی اتاق خواب

از گذشته تا به امروز استفاده از کمد دیواری رواج داشته اما امروزه به سبب آپارتمان نشینی مردم و متراژ کوچک خانه ها وجود این المان به یک امر ضروری تغییر نقش داده است. از این رو به سبب همین ضرورت و با گذشت زمان و تغییر و تحول در مدل آن به نوعی علاوه بر فضایی برای نگهداری وسایل به نحوی المانی جهت دکوراسیون داخلی اتاق خواب ها نیز بشمار‌ میاید‌‌.
برای اتاق خواب های کوچک بهترین مدل استفاده از کمد دیواری های ریلی است، که برای باز کردن درب کمد نیازی به وجود فضای اضافه نداشته باشید. این روزها فضای داخلی کمد دیواری به نحوی طراحی و قفسه بندی میشود که از فضای موجود به شکل بهینه ای برای قرارگیری تک تک وسایل استفاده نمایید تا نهایتا نظم خوبی را در اتاق خوابتان حاکم شود. یکی سری از کمد دیواری ها هم هستند که با درب شیشه ای طراحی میشوند و امروزه به یکی از پر طرفدارترین کمد ها تبدیل شده اند البته این چنین کمدهایی برای افرادی است که ترجیح میدهند نمای وسایل قرار داده شده به علت های متفاوتی از جمله، لوکس بودن وسایل از بیرون مشخص باشد.
همان گونه که عنوان داشتیم امروزه مدل کمد دیواری هم تغییرات خاصی داشته و زیبایی خاصی را برای محیط به همراه آورده، یکی از این تغییرات قرارگیری آینه بر روی درب کمد است، وجود آینه موجب درخشان شدن اتاق خواب شده و برای اتاق هایی که کوچک هستند میتواند وجود آینه و انعکاس نور فضای اتاق خواب را دلباز تر کند.

نقش نور پردازی در دکوراسیون اتاق خواب

تاثیر نور در دیزاین بخش های متفاوتی از خانه امری اثبات شده و طبیعی است چرا که تک تک المان ها حتی کوچکترین و ظرفیت ترین آن ها در صورت وجود نور مناسب میتوانند به طور صحیح جلوه گری داشته باشند و عدم نور مناسب میتواند موجب شود که برنامه های شما برای داشتن دیزاین مناسب برای محیط اطرافتان با صرف هزینه مالی و زمانی تقریبا به هیچ تبدیل شده و عملا آن وسیله به چشم نمیاید.
برای دکوراسیون داخلی اتاق خواب ها، در جهت حفظ مسولیت این محیط( ایجاد آرامش و امنیت) ، بهتر است نور پردازی اتاق خواب را با سهولت بصورت منعطف در نظر گیرید تا افراد خانواده در طول شبانه روز با هر شرایطی اعم از سلیقه و محیط آن گونه که راحت تر هستند نور اتاق را تنظیم کنند.
به طور کل برای آنکه در خواب و استراحت شما اختلالی به وجود نیاید پیشنهاد میکنیم از نور مستقیم که موجب خیرگی بیشتر چشم در زمان استراحت میشود کمتر استفاده نمایید. در چنین شرایطی شاید مناسب تر باشد از نورهای مخفی، نورهایی که در ارتفاع پایین در نظر گرفته میشوند همانند آباژورهای زیبا و یا نورهای موضعی که تنها یک بخش خاص از اتاق خواب را بسته به شرایط و سلایق شما میتواند روشن کند قرار دهید، بیشترین فضای مورد ‌استفاده برای چنین نورهایی در اتاق خواب عبارتند از بالای میز مطالعه، میز آرایشی، تخت خواب، کمد و….
امروزه یک سری نورهای تزیینی نیز در صنعت دیزاین پا به عرصه نهاده اند که البته چنین نورهایی همان گونه که از نامشان پیداست بیشتر جنبه تزیین و در جهت زیباتر شدن فضای اتاق خواب مورد استقبال قرار میگرند نه به عنوان منبعی برای تامین نور محیط، پس به این نکته توجه داشته باشید و قبل از هر اقدام جانبی دیگر ابتدا تکلیف نور اصلی و منبع اصلی نور اتاق را مشخص نمایید و بعد به سراغ تزیینات بیشتر بروید.
یکی از این نورها که بیشترین طرفدار را به خود اختصاص داده اند ریسه های درخشان و یا نورهای رنگی است که در بالا و زیر میز مطالعه و… قرار میگیرد چنین نورهایی اتاق خواب شما را به محیط رویایی تر و درخشان تر مبدل میکند.

تاثیر رنگ آمیزی در دیزاین اتاق خواب

برای آن دسته از افرادی که به دنبال تنوع در دیزاین و انجام فرایند پوشش دیوارها توسط خودشان هستند بین کاغذ دیواری و نقاشی ساختمان، نقاشی میتواند گزینه بهتری را برای را رقم زند چرا که جدا کردن کاغذ دیواری از دیوار کار راحتی نیست و مراحل زیر سازی ویژه خود را برای تغییر دوباره پوشش دیوارها نیاز دارد، از طرفی نصب کاغذ دیواری برای آنکه در نهایت ظرافت صورت گیرد نیازمند یک فرد متبحر در این زمینه است و از توان خود شخص بدون هیچ مهارتی خارج است.
نقاشی دیوارها بخصوص برای اتاق خواب کودک که در رده سنی شیطنت و بازی گوشی قرار دارد میتواند مناسب ترین المان برای دیوارها باشد چرا که هر گونه آسیب رساندن به نقاشی دیوارها(اعم از خراش، خط خطی کردن و نقاشی کشیدن روی دیوارها) میتواند با تهیه یک رنگ دیگر و با کمک یک فرچه مجددا از ابتدا بازسازی شود‌.
آنچه که در این فرایند از اهمیت بالایی برخوردار است انتخاب تناژ رنگی مناسب برای اتاق خواب است. از آنجایی که دیوارها به سبب وسعت بالا به نحوی نقش بک گراند را ایفا میکنند و قرار گیری و انتخاب سایر المان به رنگ دیوار وابستگی زیادی دارد از این رو پیشنهاد میکنیم کمی در رابطه با اصول روانشناسی رنگ ها به ویژه رنگبندی مناسب برای اتاق خواب در جهت حفظ آرامش و امنیت موجود در این فضا مطالعه نمایید. البته که خوب است این نکته را هم مد نظر قرار دهید که انتخاب رنگ مناسب برای دیوارها علاوه بر جنبه بصری و تاثیری که در روحیه افراد دارد میتواند با انتخاب اصولی به دلباز تر شدن اتاق خواب نیز کمک داشته باشد.
معمولا استفاده از رنگ هایی روشن و خنثی بصورتی که بیشترین پوشش دهی از دیوار ها را داشته باشد در کنار رنگ های مخالف یا به نحوی رنگبندی که جذابیت بصری بیشتری دارند آن هم بصورت محدود میتواند انتخاب مناسبی را برای دیوارها رقم زند.