طراحی اصولی برای فضاهای کوچک

امروزه با آپارتمانی شدن محیط زندگی و کوچکتر شدن فضای اطراف سبب شده تا این روزها کار دیزاینرها و هنر آن ها بیشتر نمایان شود. چرا که بحث کمبود فضا نباید شما را از داشتن محیطی کاربردی، زیبا با فضایی کافی منع کند.
به عنوان مثال کار طراحی آشپزخانه برای چنین فضاهایی به صورت جزیی تر کابینت آشپزخانه کوچک، از انتخاب رنگ، مدل، ابعاد و چیدمان گرفته تا انتخاب نور پردازی مناسب و… سبب میشود تا شما بتوانید از حداکثر فضای موجود برای استفاده از کابینت و جای دادن وسایل استفاده کنید و از طرفی فضای کافی برای رفت و آمد و قرار گیری سایر وسایل آشپزخانه را در اختیار داشته باشید.
از طرفی نحوه نور پردازی صحیح میتواند تاثیر بسزایی در بزرگ و دلباز تر دیده شدن آشپزخانه شما داشته باشد.

مدل های کابینت آشپزخانه کوچک

پیشنهاد میشود برای کابینت آشپزخانه کوچک جهت آنکه آشپزخانه از آنچه که هست کوچکتر دیده نشود از کابینت هایی با طرح های ساده یا نهایتا محو استفاده شود. چرا که محصولاتی با طرح های شلوغ به اصلاح موجب خفه شدن فضا و کوچکتر نشان دادن آن میشود.
عمدتا کابینت هایی با سبک های مدرن و مدل های ساده آن در کنار نور پردازی مناسب میتواند انتخاب هوشمندانه ای برای آشپزخانه های کوچک باشد. از طرفی برای استفاده بهینه از فضای موجود، معمولا یکی از موارد مد نظر طراحان آن است که تا جایی که شرایط محیط اجازه میدهد ارتفاع بیشتری برای کابینت ها در نظر گرفته شود.

رنگ کابینت آشپزخانه کوچک

این روزها به سبب کوچک تر شدن محیط اطرافمان، شاید این دید در ذهن جای گیرد که قدرت انتخاب برای رنگ محدود باشد. اما این گونه نیست، طیف بی نظیری از رنگ بندی در اختیار شماست تا آن گونه که بیشتر میپسندید و شرایط فضای اطرافتان اجازه میدهد، بهترین دیزاین را برگزینید.
یکی از دغدغه های ذهنی شما مشتریان گرامی انتخاب رنگ برای کابینت آشپزخانه کوچک بشمار میرود. همان طور که میدانید، تاثیری که نوع رنگ و تناژ انتخابی آن در دلباز و بزرگ تر دیده شدن فضای اطراف دارد غیر قابل انکار است. از این رو سعی داریم تا پیشنهاداتی در این خصوص ارائه نماییم:
این روزها اکثرا سبک مدرن و مینیمال را برای محیط اطراف در نظر میگیرند و از طرفی به سبب کوچکتر شدن آشپزخانه ها پیشنهادی که برای انتخاب رنگبندی کابینت ها مطرح است آن است که رنگ سفید پایه رنگ ها را فراهم آورد.
سفید میتواند به عنوان یک تک رنگ برای کابینت ها در نظر گرفته شود؛ همین یک نواختی و روشنایی میتواند موجب جا دار دیده شدن محیط اطراف شود.
از طرفی اگر تمایل دارید، برای آنکه تنوعی در کنار این رنگ بوجود آید میتوانید از رنگ های آبی و سبز بصورت سایه ای در کنار سفید استفاده کرده تا حس شادابی را به ارمغان آورید.
در این گونه سبک های مدرن معمولا استفاده از رنگ های سفید، طوسی و آبی روشن مرسوم است.

قیمت کابینت برای آشپزخانه کوچک

قیمت کابینت ها معمولا به المان های زیادی مرتبط هستند، برخی از این موارد شامل:

– ابعاد کابینت( ابعاد استاندارد یا بزرگتر از آن)
– نوع طراحی( اضافه شدن جزیره، سوپری و…)
– متریال محصول که شامل تمام موارد از نوع ورقه های کابینت گرفته تا ابزار آلات آن.( نوع ورقه ها از تمام چوب گرفته تا روکش چوب و یا فلزی و…)
– بعضا هزینه های حمل و نقل و نصب

مسلما در طراحی برای آشپزخانه های کوچک به نسبت بزرگتر به سبب آن که کابینت های کمتری به کار میرود، هزینه های کلی کابینت کمتر خواهد بود.

برخی نکات در خصوص کابینت آشپزخانه کوچک

همان گونه که در بخش های قبل از اهمیت مدل، رنگبندی و سبک در خصوص دلبازتر دیده شدن این گونه فضاها صحبت کردیم حال مایلیم تا نکات کوتاهی در این خصوص مطرح کنیم امیدواریم که بتواند شما را در داشتن بهترین انتخاب راهنمایی کند.
– بهتر است ارتفاع کابینت ها را بیشتر در نظر گیرید تا بتوانید از فضای موجود بهترین استفاده را داشته باشید.

– نورپردازی به طور کل در دیزاین، المان مهمی محسوب میشود، مخصوصا در چنین فضاهایی نور مناسب میتواند تاثیر بسزایی در روشن و دلباز شدن محیط اطراف داشته باشد پس از اهمیت این مورد غافل نشوید.
– میتوانید برای برخی کابینت ها با مشورت دیزاینر ها درب در نظر نگیرید و یا به جای درب از شیشه استفاده کنید. توجه به عمق کابینت ها و شیشه ای بودن آن میتواند سبب بزرگتر دیده شدن فضای اطراف شود.

نحوه چیدمان وسایل در آشپزخانه کوچک

از دیگر نکات مهم در آشپزخانه های کوچک که میتواند تاثیر گذاری مناسبی در محیط اطراف داشته باشد، نحوه چیدمان وسایل در کابینت هاست. این نکته به نحوی میتواند بر گرفته از سلیقه و خلاقیت شما خانوم های گرانقدر باشد.
حال در کنار شما هستیم تا نکاتی کوتاه جهت راهنمایی در این خصوص ارائه دهیم:

– برای چیدمان وسایلی که سایز بزرگ اما عرض کمتری دارند، بهتر است به شکل عمودی در کابینت ها قرار گیرند.

– وسایل بزرگ مثل قابلمه ها را میتواند با طراحی مثلا دو کشو با ارتفاع زیاد به طور مرتب جای گذاری نمایید.

– قاشق، چنگال، کفگیر و ملاقه میتواند در کشوهایی با ارتفاع پایین و بصورت بخش بندی شده بصورت کاملا حرفه ای و کاربردی قرار گیرند.