دکوراسیون داخلی انواع فضاها

فرایند ایجاد تغییر و تحول همراه با زیبایی با المان هایی چون رنگ، نور و… دکوراسیون داخلی گویند. این فرایند موجب روح دادن و زنده شدن محیط اطراف شما خواهد شد.
طراحی و اجرای این فرایند امری تخصصی است به نحوی که نتیجه کار به لحاظ روحی در فضاهای اداری موجب انگیزه و آسایش کارمندان و در فضاهای مسکونی موجب اشتیاق و آرامش ساکنین خواهد شد.
شاید اهمیت و تخصص کار دیزاینرها در مثال زیر عیان باشد:

بررسی نتیجه محیطی دیزاین شده که حکایت از زیبایی، نظم، آرامش و دلباز بودن فضا و درخشش جلوه بصری آن برای شما واضح شده باشد بعد از آن وقتی از متراژ اصلی محیط و جزییات آن آگاه میشوید به سختی میتوانید قبول کنید که چنین محیطی با وجود ویژگی های اشاره شده در نهایت با متراژی پایین دیزاین شده، اینجاست که تخصص دیزاینرها به خوبی عیان میشود و متوجه میشوید چگونه تک تک المان ها با چه دقت و جزییاتی انتخاب شده اند و نهایتا از فضای موجود چگونه بصورت بهینه استفاده شده است‌.
معمولا دیزاین محیط و تهیه و انتخاب تک تک المان های آن بر اساس سبک و متراژ فضا مشخص میشود.
سبک کلاسیک نمایانگر اصالت، شکوه و وقار است‌. از این رو تمامی عناصر یک محیط که پیرو این سبک هستند از پرده و مبل و فرش گرفته تا کابینت و کاغذ دیواری و… همگی از لحاظ ظاهری و جزییات آن( مدل و رنگ) مملو از تزیینات و طرح های متفاوت است. در اینچنین سبک هایی استفاده از رنگ های طلایی، قهوه ای، کرم، زرشکی و نقره ای بسیار رایج است‌.
سبک های مدرن نمایانگر سادگی در عین زیبایی هستند و معمولا تک تک عناصر از مدل هایی ساده و رنگ هایی خنثی یا روشن تشکیل میشوند.

دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی

به طور کل اجرای فرایند دکوراسیون داخلی برای فضاهای بزرگ بهتر است بصورت پارت بندی شده انجام شود. چرا که با محدود کردن فضا، طراحی و برنامه ریزی برای تک تک این بخش ها براحتی امکان پذیر میشود.
بخش های مهمی از محیط های‌ مسکونی که نیازمند طراحی داخلی هستند شامل: آشپرخانه، سالن پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب ها هستند که ابتدا باید قبل از هر اقدامی دیزاینرها بدانند چه سبکی برای فضای اطراف شما مناسب ترین گزینه است تا مطابق با آن شروع به طراحی نمایند. کار طراحی داخلی فرایندی تخصصی است، پس بهتر برای داشتن دیزاینی شیک و زیبا که شما را از نتیجه کار مطمئن سازد، این فرایند را به دیزاینرهای حرفه ای بسپارید.
مشخص شدن سبک طراحی در واقع طراحی نقشه ای است برای شما در جهت ادامه مسیر و انتخاب تک تک المان ها از جمله کابینت ها، پرده ها، نوع و طرح کاغذ دیواری، طرح مبل، فرش و… که نهایتا موجب میشود با انسجام و هماهنگی بالا محیط اطرافتان دیزاین شود‌.

دکوراسیون داخلی فضاهای مسکونی

نوع و چیدمان در نظر گرفته شده برای وسایل و دیزاین محیط های اداری به سبب تاثیری که در روحیه، بهره وری و روند اجرای کار کارمندان دارد از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو توجه به تک تک المان ها و جزئیات آن ها امری ضروری است و به نحوی میتوان آن را سرمایه گذاری غیر مستقیم برای کارفرما نیز تلقی کرد.
به طور کل فضاهای اداری در سبک های مدرن و مینیمال طراحی میشوند، از این رو بهتر است انتخاب تمامی المان ها با هماهنگی از این سبک جلو برود.
پیشنهاد میشود میز و صندلی کارمندان که بیشترین ساعات روز را از آن ها استفاده میکنند کاملا استاندارد در نظر گرفته شود تا در کنار راحتی به مرور زمان افراد با مشکلات جسمی رو به رو نشوند.
انتخاب مدل های پرده در چنین محیط هایی معمولا ساده و البته با انعطاف انتخاب میشوند، همانند پرده های شید و زبرا که در نهایت سادگی طرح، افراد میتوانند براحتی نور و … را آن گونه که بهتر میدانند تنظیم نمایند.
از آن جایی که معمولا محیط های اداری فضایی خشک در دید افراد تلقی میشود، برای روحیه افراد حاظر در این فضا به خصوص محیط هایی که ارباب رجوع در آن رفت و آمد بیشتری دارد، بهتر است از تاثیر انواع نور که البته اولویت با نور طبیعی است اما در کنار آن از نورهای مصنوعی مانند نورهای مخفی، موضوعی و… در جای مناسب و صحیح غافل نشوید، در کنار آن پیشنهاد میکنیم از گل های طبیعی در جای جای این محیط استفاده نمایید تا حس زندگی و طراوت را جاری کرده و روحیه افراد را از حالت کسالت بار خارج نمایید.

دکوراسیون داخلی فضاهای تجاری

توجه به فرایند دکوراسیون داخلی برای فضاهای تجاری به سبب جذب و جلب رضایت مشتری و ارباب رجوع ها و نهایتا دریافت درصد مناسبی از فروش( برای مواردی که هدف فروش و ارائه محصولات یا خدماتی خاصی است) فرایندی بسیار ضروری تلقی میشود.
از آنجایی که در ابتدا عنوان داشتیم چگونه یک دیزاین مناسب میتواند تاثیر بالایی در موفقیت یک کسب و کار و بلعکس داشته باشد، از این رو باید بگوییم که طراح برای ارائه طرحی مناسب بهتر است قبل از هر اقدامی از جزییاتی چون نوع محصولات یا خدمات ارائه شده در آینده، فضای در نظر گرفته شده برای مشتریان و یا ارباب رجوع ها و همچنین کارمندان اطلاع داشته باشد.
در این فضاها معمولا دو رنگ استفاده میشود که یکی از رنگ ها رنگ غالب است و اکثر بخش های محیط با آن پوشش داده شده و رنگ دوم به عنوان رنگ مکمل برای فضاهای خاص به عنوان مثال محصولات تخفیف خورده، قرعه کشی و… که نیاز به توجه افراد دارد مورد استفاده قرار میگیرد. معمولا فضاهایی که از همان ابتدا به صورت تخصصی کار خود را جلو میبرند یک سری از رنگ ها را به عنوان رنگ های سازمانی در نظر میگیرند و تک تک المان ها از نقاشی بخش های متفاوت محیط، عناصر استفاده شده در آن و حتی یونیفرم کارمندان تا لوگو و… را متناسب با آن طراحی میکنند.

نکاتی در رابطه با دکوراسیون داخلی فضاها

– توجه به اصول رنگ شناسی
– چیدمان مناسب تمامی المان ها برای منظم دیده شدن فضا
– داشتن نگاهی ویژه به نورپردازی
– آشنایی با جزییات سبک ها
– حفظ تعادل در استفاده از تعداد رنگ و المان های بکار رفته در محیط
– وجود تناسب و یکپارچگی بین تمامی عناصر
– فاصله گذاری مناسب از دیوار به هنگام چیدمان وسایل برای جلوگیری از شلوغی محیط و تردد آسان که به مرور میتواند موجب خستگی از فضای اطراف شود.
– ایجاد تنوع در محیط
تناسب و یکپارچگی در محیط به معنی انتخاب تمامی المان ها و جزییات آن ها از جمله طرح و رنگ بصورت دقیق و شبیه به هم نیست بلکه بدین معناست که قبل از تهیه وسایل یک تم و سبکی را در نظر بگیرید و متناسب با آن وسایل را انتخاب نمایید تا پیوستگی بین المان ها برقرار شود، نه شباهت دقیق، چرا که شباهت دقیق موجب ایجاد حس کسالت خواهد شد.
– تناسب اندازه عناصر استفاده شده در محیط با متراژ آن

ویژگی های یک طراح داخلی حرفه ای

از آن جایی که از اهمیت و ضروریت دیزاین در انواع فضاها( تجاری، اداری و مسکونی) آگاه شدیم نکته مهم دیگر آن است که بدانیم این کار بهتر است توسط چه شخصی انجام شود تا نتیجه کار بصورت اصولی و در نهایت زیبایی صورت گیرد از این رو خوب است از ویژگی های یک دیزاینر حرفه ای آگاه باشیم این ویژگی ها عبارتند از:
– توانایی ارتباط موثر با دیگران
– خلاقیت بالا
– برنامه ریزی و سازمان دهی تک تک کارها
– مدیریت پروژه
– مسلط به کار با نرم افزارهای طراحی
– اطلاع کامل از قوانین ساختمانی
– توانایی حل مساله
– آشنایی، شناخت و اطلاع کامل از جزییات محصولات مرتبط
– مدیریت کار متناسب با بودجه در نظر گرفته شده از مشتری
– علاقه و ذوق هنری
– انتقاد پذیری
– توجه به سلایق مشتری
– آگاهی و شناخت انواع سبک
– انعطاف پذیری
– رنگ شناسی
– قدرت تجسم بالا