نکات استفاده از کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه

دکوراسیون داخلی آشپزخانه:

کل طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، در بخش طراحی کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه خلاصه می­‌گردد، که اگر تمامی نکاتی که در این بخش به آن اشاره می­‌گردد را رعایت کنید، می‌­توانید نتیجه‌­ی رضایت‌بخشی را دریافت نمایید.

با توجه به سبک زندگی امروزی و محیط شهری، بهترین شیوه برای طراحی کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، دوری از تجملات و در پیش گرفتن سادگی می‌­باشد که در عین سادگی با رعایت نکات زیر می‌­تواند بسیار دلپذیر و باشکوه باشد. با ما همراه باشید.

سبک کابینت

  • سبک کابینت

یکی از اصولی که برای طراحی کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه باید در نظر بگیرید انتخاب سبک کابینت است. همانطور که گفتیم مهم‌­ترین بخش هر آشپزخانه‌­ای کابینت‌­ها هستند که هر سبکی داشته باشند بقیه­‌ی اجزاء نیز همان سبک را دنبال خواهند کرد.

با توجه به هدف این مقاله؛ سادگی و دوری از تجملات، سبک مدرن را به شما پیشنهاد می‌­کنیم که در آن هیچگونه تزئینات و پیچیدگی سبک‌های دیگری مانند کلاسیک وجود نداشته و هیچ برآمدگی در ساختار آن یافت نمی­‌شود، لذا تنها موردی که شما مشاهده می‌­کنید خط باریکی است که کابینت­‌ها را از هم جدا می­‌‎سازد.

لذا توصیه می­‌شود تا با بهره‌گیری از سبک مدرن و جنس مناسب کابینت­‌ها، فضای شیک و در عین حال ساده‌­ای را به آشپزخانه‌­ی خود ببخشید.

طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه‌ی ایرانی

  • رنگ کابینت

هنگام انتخاب رنگ کابینت به ویژه در سبک مدرن، طیف وسیعی از رنگ­‌ها را در اختیار دارید تا از بین آن‌ها انتخاب کنید اما در هر صورت فارغ از اینکه چه سبکی را انتخاب خواهید کرد، مسأله‌­ی مهم­‌تری را باید مدنظر قرار دهید و آن مورد هم، متراژ و میزان نورگیری است.

اگر آشپزخانه­‌ی شما کوچک باشد، باید رنگ کابینت شاد انتخاب گردد، مانند سفید، یخی، طوسی روشن، آبی آسمانی و… تا هم فضا و هم فرم کلی کابینت­‌ها را دلگیر و کوچک­­تر از اندازه­‌ی واقعی نمایان نکنند. اما اگر فضای زیادی را در اختیار دارید، که معمولاً با توجه به زندگی آپارتمان نشینی کمتر این موضوع پیش می­‌آید، می­‌توانید از رنگ­‌های تیره­تر نیز استفاده کنید.

نورپردازی

  • نورپردازی

هنگام طراحی کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، هرچقدر نورپردازی بهتر و اصولی‌­تر بکار رود قادر است هم به شما انرژی بیشتری ببخشد و هم اینکه فضای کوچک شما را دلبازتر و بزرگ­تر نشان دهد.

در کنار این مورد نورگیر خوبی نیز باید وجود داشته باشد تا تمامی کارهایی که در مراحل قبلی برای کابینت خود انجام دادید، بتواند نمود پیدا کرده و جلوه‌­ی خوبی داشته باشد. یقیناً کابینتی با رنگ شاد در فضایی دلگیر و بدون پنجره زیبایی کمی خواهد داشت.

هر چقدر کابینت خود را تیره­تر انتخاب کنید، نورپردازی بیشتر و بهتری را باید تعبیه کنید و برعکس، زیرا کابینت روشن نور گرفته شده را منعکس ساخته و نیازی به نورپردازی قوی نخواهید داشت.

جنس کابینت

  • جنس کابینت

بعد از در نظر گرفتن تمامی اصول بالا به جنس و متریال استفاده شده در ساخت کابینت می­‌رسیم که به هر میزان مرغوب‌­تر باشند، دوام و ماندگاری بالاتری خواهند داشت.

هنگام طراحی کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، با توجه به کارایی و زیبایی که هدف شما باشد انواع جنس کابینت موجود هستند که شامل: کابینت MDFکه رایج­‌ترین نوع بوده و به آن کابینت اقتصادی نیز می­‌گویند، کابینت هایگلاس؛ این نوع نیز از MDF خام بوده و دارای روکش پلکسی گلس می‌­باشد و با بازتاب نور زیاد، زیبایی خاصی به فضا خواهد داد.

کابینت ممبران یا وکیوم؛ از جنس MDF ساخته شده از دستگاه CNC که روکش PVC دارد لذا ضد آب و رطوبت می­‌باشد، کابینت PVC؛ استفاده از آن به جز در زیر سینک و حمام توجیه خاصی ندارد.

کابینت HPL؛ با مغز MDF و روکش بسیار مقاوم دوام و ماندگاری بالایی داشته و بسیار گران قیمت هستند، کابینت فلزی که چندان استفاده‌­ای نداشته و فقط به عنوان اسکلت به کار می­‌روند، کابینت چوبی؛ که بسیار گران قیمت هستند و نیاز به مهارت بالا در ساخت دارند.

دکوراسیون داخلی آشپزخانه

نکات بسیار مهم

  • عمق استاندارد کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه متفاوت است؛ در بخش پایینی 55 تا 60 سانتی متر و ارتفاع 90 سانتی متر، بخش بالایی عمق 30 سانتی متر و ارتفاع 70 سانتی متر را باید در نظر بگیرید.
  • فاصله­­‌ی بین دو ردیف کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، باید 55 تا 60 سانتی متر باشد.
  • طراحی در، بدنه و صفحه‌­ی کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه نیز بسیار مهم است، بدنه­‌ی کابینت باید دارای روکش ملامینه باشد تا در برابر رطوبت و آب مقاومت خوبی داشته باشد و صفحه­‌ی کابینت نیز باید جنسی مقاوم و ضد آب داشته باشد.
  • سعی کنید بیشتر از دو رنگ برای کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده نکنید.
  • اگر سقف آشپزخانه کوتاه است، از طرح‌­های عمودی برای کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه استفاده کنید تا سقف بلندتر نمایان شود.
  • حتماً سبک کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه با سبک دیگر اجزای آشپزخانه و فضای کلی خانه­‌ی شما هماهنگی داشته باشد.

جمع‌بندی مطالب:

در این مقاله سعی کردیم تا مطالبی بسیار کاربردی خدمت شما عزیزان ارائه کنیم تا با رعایت آنان به دکوراسیونی بسیار شیک و زیبا دست پیدا کنید. همانطور که می‌­­دانید و ما نیز نشان دادیم مهم‌­ترین بخش در طراحی آشپزخانه، کابینت است و با بکارگیری اصول طراحی کابینت در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، فضای کاری بسیار انرژی بخشی را ایجاد خواهید کرد.