اصول طراحی داخلی منزل ایرانی

طراحی داخلی منزل ایرانی:

اصول طراحی داخلی منزل ایرانی، هر خانه­‌ی ایرانی، با دکوراسیون خاص خود، نشانی از شخصیت و علایق اعضای آن خانواده می­‌باشد. طراحی داخلی منزل ایرانی نیازمند اطلاع از یک­سری اصول می‌­باشد در غیر این صورت به طرح نهایی مطلوب دست نخواهید یافت.

برخی افراد که تعداد آن‌ها زیاد نیست از غریزه‌­ی ذاتی در این مورد برخوردار هستند اما بسیاری از افراد در این گونه مواقع با دکوراتورها، مشاوران و طراحان مشورت می‌­کنند، مجلات معتبر داخلی و خارجی را مطالعه می‌­کنند و به فروشگاه‌­های مختلف مراجعه می­‌کنند.

ما در این مقاله کلیدی­‌ترین نکات پیرامون طراحی داخلی منزل ایرانی را عرضه می‌­کنیم تا بی‌نیاز از موارد فوق گردید. با ما همراه باشید.

نقطه‌­ی کانونی 1

  • نقطه‌­ی کانونی

انتخاب و ایجاد یک نقطه‌­ی کانونی، سبب می­‌شود تا بتوانید براساس آن چیدمان خود را شروع کرده و تصمیم بگیرید. بسیاری از طراحان توصیه می­‌کنند تا از مبلمان استفاده نکنید، به عنوان مثال فرض کنید رنگ مبلمان شما صورتی و یا قرمز رنگ باشد و آن را نقطه­‌ی کانونی قرار دهید، پس باید تمامی خانه را بر پایه­‌ی آن بچینید.

ما به شما توصیه می­‌کنیم تا فرش، کرسی، تابلوی هنری، تلویزیون و… را به عنوان نقطه­‌ی کانونی منزل خود انتخاب کنید. در واقع با انتخاب نقطه­‌ی کانونی به خود کمک می­‌کنید تا سریع­تر و هماهنگ‌­­تر دکوراسیون خود را طراحی نمایید.

همچنین باید دقت داشته باشید نقطه‌­ی کانونی بعد از انتخاب شدن، اولین عنصری است که با بدو ورود خود و هر فردی، نگاه‌­ها جذب آن می‌‌گردد.

خطوط 2

  • خطوط

خطوط و منحنی­‌ها در طراحی داخلی منزل ایرانی مانند خطوطی که در دیوارها، سقف، کفپوش و حتی پلکان بکار می‌­برید، علاوه بر اینکه فضای شما را تعیین می­‌کنند، سلیقه و هنر شما را به رخ می­‌کشند.

نکته­‌ی مهم این است که در منازل ایرانی نباید از خطوط عمودی زیاد استفاده کنید. خطوط افقی سبب می­‌شوند تا فضای شما بزرگ­تر نشان داده شود و خطوط عمودی سقف کوتاه شما را بلندتر نشان می‌­دهند.

اگر خطوطی که در طراحی داخلی منزل ایرانی به کار می­‌برید مورب باشند، انرژی فضای شما را بالا می­‌برند و اگر منحنی باشند، جذابیت بصری آن را افزایش خواهند داد.

انتخاب و ترکیب رنگ 3

  • انتخاب و ترکیب رنگ

رنگ­‌ها بیشتر وابسته به دکوراسیون و سبکی هستند که شما انتخاب می‌­کنید. در طراحی داخلی منزل ایرانی هم می‌­توانید رنگ­‌هایی را انتخاب نمایید که صرفاً مطابق سلیقه‌­ی شما هستند و هم می‌­توانید از اصول متناسب با سبک ایرانی کمک بگیرید.

هنگام رنگ پردازی از اصل 60-30-10 می­‌توانید استفاده کنید و براساس آن علاوه بر دقت به رنگ غالب به میزان 60%، رنگ ثانویه به میزان 30% و 10% برای رنگ تأکیدی، باید متوجه باشید که براساس آن نباید بیشتر از سه نوع رنگ بکار بگیرید، زیرا فضای شما را بیش از حد شلوغ می‌­کند.

روانشناسی رنگ نیز باید به آن توجه خاصی شود، به عنوان مثال رنگ روشن برای متراژهای پایین و برعکس بسیار مناسب می­‌باشد.

هنر 4

  • هنر

جایگاه هنر در فرهنگ ایرانی بسیار غنی است و این مورد نیز در طراحی داخلی منزل ایرانی باید نمایان باشد. می­‌توانید از مجسمه­‌های فاخر و هنری در فضای داخلی منزل خود، به شرط داشتن فضای کافی و رعایت اصل عدم شلوغی، استفاده کنید.

از طرح­‌های هنری مطابق با سلیقه‌­ی خود در پذیرایی و اتاق خواب منزل استفاده کنید. طرح‌­های مفهومی زیبا، تابلوهای فاخر هنری با رعایت فاصله‌­ی قانونی تا سقف، بهره ببرید.

همچنین می‌­توانید از این هنر و نقش‌­ها در پارچه، کف و حتی سقف نیز کمک بگیرید. سپس با نورپردازی مناسب و اصولی مطابق با همان قانون مورد استفاده در رنگ، 60-30-10، باعث جلوه‌­ی هر چه بیشتر اصول قبلی و بخش هنری خانه­‌ی خود شوید.

توجه داشته باشید که برای زیباترسازی تابلوها و اثر هنری باید از نور تأکیدی استفاده نمایید تا نمود بهتر و دلپذیرتری پیدا کنند.

نکات مهم طراحی داخلی منزل ایرانی

نکات مهم طراحی داخلی منزل ایرانی

  • فرش یا قالیچه از روش‌­های ساده در جلوه دادن به خانه­ می­‌باشد، اما به گونه‌­ای باشد که کل فضای شما را اشغال نسازد و برای مناطق پر رفت و آمد مانند پذیرایی، فرشی با دوام زیاد انتخاب نمایید.
  • استفاده از هر وسیله‌­ای به تعداد فرد روش بسیار مناسبی است، زیرا سبب می‌­شود تا بتوانید تعادل برقرار سازید و جذابیت بصری ایجاد کنید.
  • تناسب میان وسایل بسیار مهم می‌­باشد و سعی کنید برای متراژ پایین، مقیاس و تناسب کافی در نظر بگیرید.
  • مدل آشپزخانه و سبک مورد نظر باید با سبک طراحی داخلی منزل ایرانی یکسان باشد تا هماهنگی وجود داشته باشد.

خلاصه‌­ی مطالب:

هنگام اقدام به طراحی داخلی منزل ایرانی، باید نکاتی را مدنظر قرار داشته باشید تا در نهایت به طرح جامع مطلوبی دست پیدا کنید.

از آنجایی که خانه باید محل آسایش و استراحت شما باشد و خستگی ناشی از کار را برطرف سازد، هرگونه ناهماهنگی در آن می‌­تواند مقدار زیادی حس منفی تزریق کند. لذا به شما کمک کردیم تا با این اصول آشنا شده و در وقت خود صرفه جویی زیادی کنید.

امیدواریم که مورد استفاده­‌ی شما عزیزان قرار گرفته باشد.