چگونه طراحی داخلی منزل را اصولی انجام دهیم؟

آشنایی با اصول طراحی داخلی منزل:

طراحی داخلی منزل را اصولی انجام دهیم، براساس گفته­‌ی طراحان داخلی بزرگ دنیا، با اینکه هیچ قانون خاصی در مورد طراحی داخلی منزل و فضاهای دیگر وجود نداشته و می­‌توانید طبق سلیقه و خلاقیت شخصی اقدام به طراحی این فضاها نمایید، اما با این همه قطعاً بسیاری از شما نسبت به اصول و نکات این نوع طراحی آشنایی کاملی ندارید.

در نظر بگیرید که به دلیل نداشتن آگاهی کامل نسبت به این نکات، ناهماهنگی ایجاد کنید و پس از اتمام یا گذشت مدت زمانی، بر روی شما تأثیر منفی گذاشته و حس و حال شما را بگیرد.

نگران باشید زیرا ما اینجا هستیم تا این نکات را به شما آموزش دهیم و خواهید توانست طرح نهایی خود را قبل و پس از خواندن این مطلب در ذهن خود مقایسه کنید. قطعاً از خواندن این مقاله رضایت پیدا خواهید کرد.

  1. تعادل

همیشه این مثال را در ذهن خود داشته باشید که منزل شما مشابه قایق است، اگر بار زیادی در یک طرف آن قرار دهید، تعادل آن برهم خواهد خورد و اگر بار زیادی در وسط آن قرار دهید، حس منفی به شما داده و احساس راحتی نخواهید داشت.

اکنون شاید بپرسید منظور از بار در طراحی داخلی منزل چیست؟ رنگ، الگو و بافت همگی دارای بار و یا اصطلاحا وزن هستند، رنگ تیره نسبت به روشن، الگوی شلوغ نسبت به ساده و در نهایت بافت زبر نسبت به بافت صاف و صیقلی، وزن بیشتری دارد.

پس هنگام چیدمان مبل، باید به گونه­‌ای باشد که در هر دو طرف و روبروی هم مبل قرار گیرد و همچنین به صورت عمودی و از نظر ارتفاع یا حتی جنس وسایلی که قرار می­‌دهید نیز باید به یک اندازه باشند (تعادل متقارن) و یا ممکن است تعادل را با قرار دادن وسایلی که در مجموع بار یکسانی دارند برقرار کنید، به عنوان مثال در یک طرف مبل و در روبروی آن به میزان مساوی میز و صندلی تا بار یکسانی ایجاد کند (تعادل نامتقارن).

طراحی دکوراسیون داخلی منزل

  1. رنگ و نور

هنگام طراحی داخلی منزل خود باید به دو عنصر رنگ و نور توجه ویژه‌­ای داشته باشید زیرا شما می­‌توانید با رنگ و نور طوری اقدام کنید که فضای کوچک شما را بزرگ­تر و فضای بزرگ شما را کوچک­تر نشان دهد.

به عنوان مثال رنگ‌­های روشن سبب می­‌شوند تا فضای شما بزرگ­تر نشان داده شده و نورپردازی مناسب و به میزان کافی نیز سبب بزرگ نشان دادن فضا و جلوگیری از احساس ناامنی می­‌شود. مورد دیگری که این دو مؤلفه با یکدیگر اشتراک دارند، قانون 60-30-10 می­‌باشد.

در این قانون توصیه می­‌شود که 60% فضا به رنگ و نور غالب اختصاص داده شود مانند رنگ و نورپردازی به ترتیب در دیوارها و فضای سقف، 30% به رنگ و نور ثانویه به ترتیب در مبلمان و فرش، فضای زیر کابینت و استندها، 10% نیز به عنوان رنگ و نور تأکیدی به کار می‌­روند که در اینجا سلیقه و هنر شخصی شما را نمایان می­‌سازد.

استفاده­ی زیاد از تعدادی رنگ فضای شما را نامرتب نشان می‌­دهد و عدم احساس نور کافی و بی‌توجهی به نور طبیعی نیز انرژی منفی پراکنده می­‌سازد. همچنین برای سطوح براق، نور زیاد و قوی بکار نبرید زیرا بازتاب آن چشم را اذیت می­کند.

  1. الگو

الگوهایی که در طراحی داخلی منزل خود بکار می‌­برید قابلیت بزرگ­تر نشان دادن فضای شما را دارند تنها کافیست بدانید که چطور می‌­توان چنین کاری را انجام داد. الگوهای مورد استفاده می‌­توانند ساده، پیچیده، بزرگ و یا کوچک باشند. جالب است بدانید که الگوی 60-30-10 برای الگوها نیز بکار می­رود و نباید بیشتر از سه نوع الگو استفاده نمایید.

اگر الگویی سنگین در فضایی کوچک استفاده کنید دلگیر خواهد شد. در حالت کلی الگوهای افقی سبب بزرگ­تر نشان دادن فضای داخلی شما و الگوهای عمودی سبب بزرگ­تر نشان دادن ارتفاع سقف شما خواهند شد.

در اتاق خواب مقداری محدودیت انتخاب دارید و نمی­‌توانید از هر نوع الگویی استفاده کنید و همچنین باید در فضای پشت تخت این کار را پیاده سازی کنید تا سبب آشفتگی خواب و تمرکز شما نگردد اما در پذیرایی هر نوع الگویی که بکار ببرید در نهایت با کمی ذوق و هنر، با پرده، فرش و مبلمان ست خواهد شد.

  1. بافت

هر موردی که در فضای خود قرار می‌­دهید دارای بافت است. فرش‌­ها دارای نوعی بافت هستند و به شما در ایجاد حسی خوب، با رنگ‌بندی، طرح و سایز مناسب کمک خواهند کرد.

همچنین برخی از طراحان توصیه می‌­کنند که یکی از ساده‌­ترین و جالب‌‍­ترین عناصر در طراحی داخلی منزل که به کمک آن‌ها می­‌توانید علاوه بر زیبایی بخشی، به بزرگ کردن فضای خود اقدام نمایید استفاده از سطح صیقلی مانند آینه می­‌باشد.

همچنین اکیدا از بکار بردن بافت­‌های درشت، ضخیم و برجسته در طراحی داخلی منزل خود، در صورت کوچک بودن فضای کلی، خودداری کنید.

طراحی داخلی منزل

  1. نکات کلیدی و ریز

  • به دلیل خالی بودن فضای خانه به هیچوجه، طراحی داخلی منزل را با مبلمان شروع نکنید، زیرا منجر به بروز اشتباهات بعدی می­‌گردد، فرض کنید به فروشگاه رفته‌­اید و مبلمان صورتی خریداری کرده‌­اید، اکنون می­‌خواهید طراحی را بر اساس رنگ صورتی آن شروع کنید؟!! در واقع منظور این است که مبلمان را نقطه‌­ی کانونی قرار ندهید.
  • کل هزینه‌­ی طراحی را برآورد ساخته و براساس آن اقدام نمایید تا در میانه­‌ی راه مجبور به انتخاب سبکی با قیمت پایین‌­تر و از همه مهم‌­تر ناهماهنگ با سبک کنونی نگردید.
  • سعی کنید پیروی از مد را از ذهن خود دور کنید، زیرا ممکن است این مد چند سال بعد بسیار زشت تلقی شود.
  • کماکان ساده‌پذیری از اصول اساسی طراحی داخلی منزل به شمار می‌­رود.
  • چیدمان بر اساس اعداد فرد را جدی بگیرید، زیرا در طراحی داخلی منزل جذاب‌­تر بنظر می­‌آیند.

خلاصه­ی مطالب:

در این مطلب تمام تلاش خود را معطوف به ارائه­‌ی نکات و اصولی پیرامون طراحی داخلی منزل کردیم تا بتوانید در نهایت به طرح قابل قبولی برسید و حس بسیار خوبی پیدا کنید. با این همه باز هم می‌­توانید از سلیقه و میل شخصی استفاده کنید اما ریسک این مورد را نیز بپذیرید که طرح نهایی شاید دلخواه شما نباشد.