۷ اصل مهم طراحی دکوراسیون مغازه

طراحی دکوراسیون مغازه:

اصول مهم طراحی دکوراسیون مغازه، در بازار فروش محصولات، علاوه بر رعایت اصل کیفیت بالای اجناس و حتی در صورت امکان، ارائه­‌ی ضمانت کالا، دکوراسیون مغازه نیز یکی از اصول بسیار مهم در جلب نظر مشتری و افزایش احتمال فروش می‌­باشد.

اگر مشتری شما قادر باشد تا بر اساس چینش اصولی کالای شما در ویترین و مغازه، بjه راحتی تمامی نمونه اجناس را ببیند و نیاز مشتری رفع شود، علاوه بر افزایش میزان فروش، مغازه نیز توسط مشتری تبلیغ خواهد شد.

لذا در این مطلب قصد داریم تا به بررسی اصول حیاتی طراحی دکوراسیون مغازه بپردازیم.

ورودی مغازه

  • ورودی مغازه

پس از اینکه نظر مشتری توسط ویترین شما جلب گردید، وارد فضایی به نام ورودی مغازه می­‌شود که حدود 5 تا 15 قدم از درب ورودی فاصله دارد.

در واقع فضایی است که از دنیای بیرون مغازه فاصله گرفته و با محصولات قابل ارائه­‌ی شما مواجه می‌­گردد که اصطلاحاً به این فضا، منطقه­‌ی رهایی از فشار هم می‌­گویند.‌

در این منطقه مشتری در مرحله‌­ی انتقال بوده و دکوراسیون مغازه را مورد ارزیابی قرار می­‌دهد مانند، هماهنگ بودن نورپردازی و رنگ با فضا، چینش محصولات و غیره. لذا طراحی دکوراسیون مغازه در این قسمت باید به نحو احسنت انجام گرفته باشد.

اصل سمت راست و دیوار قدرت

  • اصل سمت راست و دیوار قدرت

شما هر نوع مغازه‌­ای که داشته باشید، طبق تحقیقات صورت گرفته، حدود 90% مشتریان پس از ورود به مغازه به سمت راست حرکت می­‌کنند و به اولین دیواری که با آن برخورد دارند و مشاهده می‌­کنند دیوار قدرت (Power wall) می­‌گویند. در این قسمت است که شما باید هنر خود را در دکوراسیون مغازه به رخ مشتریان خود بکشید.

شما باید محصولاتی را روی دیوار قدرت قرار دهید که بر اساس جنبه­‌های مختلف، مانند محصولات پرفروش، محصولات پرسود، محصولات فصلی، برندهای معروف، بنر تبلیغاتی، توضیحات محصول و … برای فروشگاه و کسب و کار شما درجه اهمیت بالایی دارند.

متقاعدسازی مشتری جهت طی کردن مابقی مسیر

  • متقاعدسازی مشتری جهت طی کردن مابقی مسیر

 طراحی این قسمت از دکوراسیون مغازه وابستگی شدیدی به مساحت و طرح کلی مغازه­‌ی شما دارد. پس از بررسی سمت راست مغازه­، شما باید به نوعی مسیر را طراحی کنید که از مابقی فروشگاه نیز دیدن کنند.

البته باید توجه داشته باشید که علاوه بر طراحی هوشمندانه­‌ی این مسیر جهت افزایش شانس خرید، باید شرایطی را فراهم سازید تا مشتریان خود را زیر نظر داشته باشید و متوجه شوید در کدام قسمت­‌ها توقف زیاد و کم می‌­باشد و از این طریق به ضعف طراحی دکوراسیون مغازه نیز پی ببرید.

همچنین باید به گونه‌­ای طراحی شود که مشتریان شما هنگام عبور و مرور با مشکل مواجه نشوند. همچنین باید به نوعی طراحی شود که مشتری را به سمت نقطه و محصول خاصی هدایت کنید.

کاهش سرعت مشتری

  • کاهش سرعت مشتری

قطعا یکی از اهداف در طراحی دکوراسیون مغازه این خواهد بود که مشتریان پس از ورود و حتی طی کردن مسیر کل مغازه، سریعاً از آنجا خارج شوند. بدین ترتیب کاری که شما باید انجام دهید کاهش سرعت مشتری با ایجاد موانعی به نام سرعت‌گیر می‌­باشد!

این موانع می­‌توانند شامل محصولات خاص، تبلیغات هوشمندانه و هنری، محصولات فصلی یا برند، قرار دادن محصولات پر فروش در راستای خط دید مشتری و محصولات کم فروش در ردیف­‌های بالاتر و پایین‌­تر آن، قرار دادن محصولات مرتبط با محصول اصلی در کنار آن (مانند قرار دادن کیف، کفش و کمربند در کنار شلوار) باشد.

طراحی فضای استراحت

  • طراحی فضای استراحت

این اصل بخصوص برای فروشگاه­‌های بزرگ بسیار حائز اهمیت است تا مشتریان بتوانند در مغازه استراحت کوتاهی داشته باشند. گاهی اوقات چندین نفر وارد مغازه‌­ی شما شده و تعدادی از آن‌ها تنها همراهان مشتری اصلی شما هستند یا بچه­‌های او هستند، در این مواقع باید جایی برای استراحت آنان تعبیه شده باشد.

همچنین یکی دیگر از نکات طراحی دکوراسیون مغازه به منظور راحتی مشتریان، جلوگیری از ایجاد فضای شلوغ می­باشد تا هم بتوانند آزادانه حرکت کنند و هم فضای شخصی خوبی هنگام ایستادن و توجه به محصولات در اطراف خود احساس کنند.

مکان پیشخوان

  • مکان پیشخوان

یکی دیگر از اصول مهم دکوراسیون مغازه، قرارگیری پیشخوان در جای مناسب می‌­باشد. بنابراین اگر طبق اصول گفته شده مشتری شما ابتدا به سمت راست رفته و از سمت چپ خارج خواهد شد، بهترین مکان قرارگیری پیشخوان، کانتر و دستگاه پوز (کارتخوان) در سمت چپ خواهد بود.

در واقع طراحی این بخش به وسعت مغازه و طراحی دیگر بخش‌­های آن نیز ارتباط دارد. همچنین باید دقت داشته باشید که علاوه بر مکان قرارگیری پیشخوان، اندازه‌­ی آن نیز به میزانی باشد که مشتری شما به راحتی وسایل خود را روی آن قرار داده و احساس راحتی کند و حتی محصولات پرفروش خود را نیز در این قسمت قرار دهید تا شانس خرید لحظه­‌ی آخری افزایش یابد.

نورپردازی و رنگ آمیزی

  • نورپردازی و رنگ‌آمیزی

قطعاً اگر دو اصل نورپردازی و رنگ‌آمیزی در دکوراسیون مغازه رعایت نشوند، تمامی اصول قبلی حتی در صورت رعایت شدن نیز به چشم نخواهند آمد و جلوه‌­ی خود را از دست خواهند داد.

بنابراین هم مغازه باید نورگیر خوبی داشته باشد و هم اینکه با نورپردازی تأکیدی، به اجناس فروشی خود وضوح بیشتری ببخشید. رنگ‌آمیزی نیز در کنار نورپردازی اصل بسیار مهمی است که انتخاب رنگ متناسب با نوع مغازه‌­ی شما، در کنار نورپردازی عالی، سبب ایجاد حس آرامش و انتقال انرژی زیاد به مشتریان شما خواهد شد. معمولاً رنگ‌­های تیره احساس ناامنی ایجاد می­‌کنند و چندان توصیه نمی­‌گردند.

چکیده‌­ی مطلب:

در این مطلب تمامی اصول بسیار مهم در طراحی دکوراسیون مغازه را به تفصیل توضیح دادیم تا در کنار ارائه‌­ی محصولات با کیفیت، با طراحی مناسب، شانس فروش خود را بالا ببرید و تجربه‌­­‍‌ی خوبی را برای مشتریان خود رقم بزنید.