اصول دکوراسیون داخلی فروشگاه

دکوراسیون داخلی فروشگاه:

طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه همیشه یکی از موارد چالش برانگیز و البته رقابتی بین فروشگاه‌­ها بوده است، زیرا تنها جنس و کیفیت خدمات ارائه شده، تعیین کننده­‌ی میزان فروش و وفاداری مشتری به شما نخواهد بود.

در واقع قدم اول و موردی که قبل از دو مورد ذکر شده بیشتر به چشم می‌­آید و سبب ارتباط مؤثر بین شما و مشتری خواهد شد، دکوراسیون داخلی فروشگاه شما می‌­باشد.

اگر این طراحی طبق اصول صورت گرفته باشد و نکاتی که در این مقاله به آن اشاره می‌­کنیم رعایت گردند، قطعاً فروش بسیار خوبی خواهید داشت. در غیر این صورت سبب طرد مشتریان خواهد شد. برای آشنایی با این نکات و اصول با ما همراه باشید.

ویترین

  • ویترین

از بین عوامل مؤثر مختلف که بر نتیجه‌­ی نهایی دکوراسیون داخلی فروشگاه تأثیر خواهند گذاشت، ویترین اولین و مهم­ترین عامل می‌­باشد چرا که مشتری ابتدا با آن برخورد دارد.

ویترین فروشگاه شما تعیین می‌­کند که مشتری حتی برای نگاه کردن نیز به داخل مغازه خواهد آمد یا خیر. نوع چیدمان اجناس خود در داخل ویترین، استفاده­ از طرح­‌های مفهومی و خلاقانه، رنگ‌بندی و نورپردازی حرفه­‌ای و مناسب که سبب زیباتر جلوه دادن و تشکیل ارتباط مؤثر با مشتری می­‌گردد، همگی در ایجاد ویترینی بسیار زیبا و گیرا تأثیرگذار هستند.

به عنوان مثال استفاده از بینی در کنار عطرها در ویترین مغازه­‌ی عطر فروشی طرح مفهومی و معنادار بسیار زیبا و مؤثری است که قطعاً چشم هر بیننده‌­ای را به سمت خود جلب خواهد کرد.

همچنین می­‌‎توانید بر حسب مورد و لزوم از خود اجناس مغازه اما در ابعاد بزرگ­تری در ویترین مغازه­‌ی خود استفاده کنید. پس سعی کنید با ویترین مغازه‌­ی خود، با مشتری ارتباط برقرار نموده و طرح نهایی دکوراسیون داخلی فروشگاه را فوق‌العاده سازید.

ورودی فروشگاه

  • ورودی فروشگاه

پس از اینکه مشتری جذب ویترین فروشگاه شما گردید، وارد فضایی می‌­شود که به آن ورودی یا آستانه­‌ی مغازه می­­‌گویند و معمولاً 5 تا 15 قدم با درب ورودی فاصله دارد.

در این فضا مشتری به مغازه­‌ی شما تعلق داشته و تقریباً می‌­توان گفت ارتباطی با دنیای بیرون ندارد که اصطلاحاً به آن منطقه­‌ی رهایی از فشار گویند. در این مرحله مشتری فروشگاه شما را از لحاظ طراحی دکوراسیون داخلی مورد قضاوت قرار داده و فاکتورهایی نظیر چیدمان محصولات، رنگ و نورپردازی و کیفیت محصولات عرضه شده را در نظر می‌­گیرد.

می­‌توانید از رنگ‌بندی شاد و خنثی برای مغازه‌­های کوچک استفاده کنید تا به همراه نورپردازی مناسب، احساس ناامنی و نارضایتی به مشتری دست ندهد. اگر تمامی موارد فوق را در این مرحله رعایت کنید، با روابط عمومی مناسب می­‌توانید نتیجه­‌ی مطلوب را کسب کنید.

توجه به سمت راست

  • توجه به سمت راست

پس از انجام مراحل فوق باید این نکته­‌ی بسیار مهم را نیز در دکوراسیون داخلی فروشگاه مدنظر داشته باشید که اکثرا مشتریان پس از ورود به مغازه به سمت راست متمایل شده و ابتدا آن را بررسی می­‌کنند پس باید سعی کنید در این قسمت، اجناس بسیار با کیفیت، خاص و یا جدید خود را قرار دهید.

همچنین باید به نحوه­‌ی چیدمان نیز دقت کنید که از بین این اجناس، بهترین آن‌ها را در راستای خط دید قرار دهید و ردیف بالا و پایین شامل اجناسی با اهمیت کمتر قرار گیرند.

نورپردازی مناسب این قسمت نیز به صورت تأکیدی بکار ببرید تا اجناس شما بهتر به چشم بیایند و زیبایی کار را دو چندان کنند. همچنین مشتریان بتوانند به راحتی به جنس مورد نظر خود دسترسی پیدا کنند. اصطلاحاً به این قسمت دیوار قدرت می­‌گویند و تعیین می‌­کند که مشتری در مغازه­‌ی شما می­‌ماند یا خیر.

مسیر حرکت مشتری

  • مسیر حرکت مشتری

قطعاً پس از انجام و رعایت تمامی اصول گفته شده در دکوراسیون داخلی فروشگاه، مایل نخواهید بود تا مشتری با نگاهی سرسری به تمامی اجناس، فورا از مغازه خارج گردد.

در اینجا باید مقداری خلاقیت نیز داشته باشید. به عنوان مثال می‌­توانید اجناس گرانبها و بسیار شیک و لوکس خود را در نقاط استراتژیک، مانند مسیرهای برگردان و پیچ‌­ها قرار دهید. اتیکت‌­های مفهومی بکار ببرید و غیره. همچنین باید به گونه‌­ای مسیر را طراحی کنید که مشتری طبق آن پیش رفته و براساس این مسیر، از کل فروشگاه شما دیدن کند.

می­‌توانید برای قسمت­‌های مختلف این مسیر رنگ بندی خاصی استفاده کنید و در نهایت هدف شما این باشد تا مشتری را به سمت کالایی که در نظر دارد برسانید.

بدین منظور برخی از فروشندگان فروشگاه‌­ها به گونه­‌ای دکوراسیون داخلی فروشگاه خود را طراحی می‌­کنند که در انتهای مسیر کالاهای جذاب قرار می‌­دهند. یا در قسمت صندوق، کالاهای پرفروش خود را در معرض دید می­‌گذارند تا شانس خرید لحظه­‌ی آخری را بالا ببرند.

خلاصه‌­ی مطلب:

همانطور که مشاهده نمودید هنگام طراحی دکوراسیون داخلی فروشگاه، از مرحله­‌ی طراحی ویترین تا لحظه­‌ی خروج مشتری باید با جزئیات به صورت اصولی و با رعایت نکات کلیدی که گفته شد انجام گیرند.

هرگونه بی‌نظمی و عدم رعایت اصول در هر یک از مراحل می‌­تواند نتیجه­‌ی کلی را از بین برده و بدین ترتیب مشتری را دفع کند در صورتیکه با رعایت آن‌ها می‌­توانید بسادگی مشتری جذب نمایید. امیدواریم که راهنمایی خوبی خدمت شما عزیزان ارائه گردیده باشد.